نتایج مثبت کارآزمایی بالینی پلتفرمی برای ساخت نانوواکسن

شرکت فرانسوی سانوفی (Sanofi) نتایج مثبت مرحله ۱/۲ مطالعه واکسن ضدکرونای خود را اعلام کرد، واکسنی که در آن از فناوری RNA پیام‌رسان (mRNA) استفاده شده‌ است. البته این شرکت فعلا تصمیم دارد که این واکسن را وارد مرحله ۳ کارآزمایی بالینی نکند و به جای کرونا روی دیگر بیماری‌ها متمرکز شود.

این شرکت براساس تقاضای موجود در بازار و عرضه «کافی» واکسن‌های mRNA ضدکرونا را دلیل تصمیم خود برای کنار گذاشتن برنامه توسعه بالینی ذکر کرد.

داده‌های اولیه مرحله ۱/۲ کارآزمایی، ایمنی بالایی را نشان داد. این بررسی دو هفته پس از تزریق دوم انجام شد. به گفته این شرکت، این داده‌ها پتانسیل فناوری mRNA و پلتفرم نانوذرات لیپیدی سانوفی را تأیید و همچنین از راهبرد mRNA سانوفی پشتیبانی می‌کند.

با این حال، شرکت سانوفی اعلام کرده است که با توجه به عرضه مناسب واکسن‌های ضدکرونا تصمیم دارد که منابع خود را برای رسیدگی به همه‌گیری‌های آینده و سایر بیماری‌های عفونی متمرکز کند، بیماری‌هایی که هنوز تقاضا برای آن وجود داشته و محصولات مناسبی برای پاسخ به نیاز جامعه در خصوص این بیماری‌ها عرضه نشده‌است.

ژان فرانسوا توسن، سرپرست تحقیق و توسعه سانوفی گفت: «این نتایج به وضوح به برنامه‌های توسعه‌ای mRNA کمک می‌کند. امروز ما یک پلتفرم mRNA امیدوارکننده داریم که در حال توسعه آن هستیم. از این پلتفرم می‌توان برای درمان بیماری‌هایی نظیر آنفولانزا استفاده کرد.»

در ماه ژوئن، سانوفی آزمایش مرحله‌ اول کارآزمایی بالینی را برای ارزیابی واکسن آنفلوانزای فصلی مبتنی بر mRNA آغاز کرد که سویه A/H3N2 ویروس آنفلوانزا را در دو فرمول (MRT5400 و MRT5401) با نانوذرات لیپیدی مختلف مورد هدف قرار می‌دهد.

این شرکت همچنین با تمرکز بر مشارکت خود با GSK با یک واکسن کاندید پروتئین نوترکیب کمکی، که در حال حاضر در مرحله اثربخشی و ایمنی فاز ۳ قرار دارد، تلاش‌های خود را در مبارزه با همه‌گیری کرونا ادامه می‌دهد.