جذب بودجه برای توسعه ادوات تعیین توالی با نانوحفره

یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه توالی‌یابی، با جذب سرمایه به دنبال توسعه نسل جدیدی از ادوات توالی‌یابی با کمک نانوحفره است.

شرکت اکسفورد نانوپور تکنولوژیز (Oxford Nanopore Technologies) با جذب این سرمایه از چند سرمایه‌گذار، به دنبال نسل سوم از تجهیزات خود است. دانشمندان به‌طور فزاینده‌ای به دستگاه توالی‌یابی شرکت آکسفورد نانوپور موسوم به MinION روی می‌آورند. این دستگاه در اندازه یک تلفن همراه و وزن آن کمتر از ۱۲۰ گرم است، این دستگاه از طریق پورت USB لپ‌تاپ به آن متصل شده و خرید آن فقط ۱۰۰۰ دلار هزینه دارد. توالی‌یابی با این دستگاه بدون نیاز به آزمایشگاه‌های بزرگ بالینی به شکلی ساده‌تر، ارزان‌تر و سریعتر از روش‌های رایج است. توماس برت، یکی از شرکای سرمایه‌گذاری در این شرکت گفت: «من از روز اول از عملکرد اکسفورد نانوپور بسیار دلگرم بودم، زیرا سهام این شرکت در لندن در آن روز ۵۰ درصد افزایش یافت. نهادهای اروپایی و بریتانیایی برای شرکت اکسفورد نانوپور ارزش زیادی قائل بودند.»

اکسفورد نانوپور قبلاً گفته بود که قصد دارد از بودجه IPO برای تحقیق و توسعه، اتوماسیون تولید و تجاری‌سازی و همچنین خریدهای احتمالی استفاده کند. برخی تحلیل‌گران صنعت اظهار نظر کردند که ارزش این شرکت بیش از حد بوده و حبابی است؛ اما برخی دیگر، به ویژه شرکت‌های کوچک فناوری زیستی که از ابزارهای اکسفورد نانوپور استفاده می‌کنند، نظر متفاوتی دارند. اولین نسل توالی‌یابی در دهه ۱۹۷۰ معرفی شد و فقط می‌توانست یک قطعه DNA را در یک زمان توالی‌یابی کند. توالی‌یابی ژنوم نسل دوم و سوم به روش‌هایی اطلاق می‌شود که امکان توالی چند قطعه DNA را به‌طور هم‌زمان فراهم می‌کند. به عنوان مثال، توالی‌یابی نسل بعدی Illumina با رمزگشایی هم‌زمان میلیون‌ها قطعه DNA از مجموعه‌ای از مواد ژنتیکی، انقلابی در توالی‌یابی ایجاد کرده است. در دو دهه گذشته، اصلاحات متعددی در توالی‌یابی DNA امکان تعیین اولین توالی ژنوم انسان را فراهم کرده و این روش را هزاران بار ارزان‌تر و سریع‌تر کرده و اجازه می‌دهد تا در حوزه پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.

در حالی که ابزارهای قبلی می‌توانستند توالی‌هایی حداکثر ۱۰۰۰ جفت باز را بخوانند، NGS می‌تواند توالی‌های کوتاهتر از چند صد جفت پایه را نیز بخواند. موج یا نسل بعدی توالی‌یابی DNA شامل «خوانش طولانی» یا رمزگشایی توالی‌های بسیار طولانی‌تر از ۱۰۰۰۰-۱۰۰۰۰۰ جفت باز است.

اکسفورد نانوپور یکی از موفق‌ترین شرکت‌هایی است که به دنبال توالی‌یابی طولانی است. این شرکت برای این کار از نانوحفره استفاده می‌کند.

این شرکت، فناوری نانوحفره خود را با قابلیت اطمینان بیشتر برای توالی‌یابی RNA ارائه کرده است که کاربرد آن مطالعه ویروس‌ها، از جمله ویروس ایجادکننده کووید -۱۹ است. ابزارهای توالی‌یابی اکسفورد نانوپور همچنین می‌تواند امکاناتی را برای پیشبرد مطالعه ژنتیک ایجاد کند.