توالی‌یابی نانوحفره‌ای برای ارزیابی mRNA استفاده خواهد شد

توالی‌یابی نانوحفره‌ای برای ارزیابی mRNA استفاده خواهد شد

شرکت لونزار (Lonza) و اکسفورد نانوپور تکنولوژیز (Oxford Nanopore Technologies) برای توسعه فناوری توالی‌یابی RNA با کمک نانوحفره وارد همکاری مشترک شدند. هدف از این همکاری مشترک، تجاری‌سازی توالی‌یابی RNA با نانوحفره است.

لونزا در تاریخ ۳۰ ژانویه ۲۰۲۴ اعلام کرد با اکسفورد نانوپور تکنولوژیز وارد همکاری شده تا روی توسعه فناوری حسگری مولکولی مبتنی بر نانوحفره کار کنند. آن‌ها قصد دارند تا فناوری فعلی توالی‌یابی نانوحفره اکسفورد نانوپور تکنولوژیز را به گونه‌ای توسعه دهند که بتواند محصولات حاوی mRNA را نیز تحت پوشش قرار دهد. این اولین نوع از این فناوری است که می‌تواند به صورت مستقیم هر دو الگوی DNA و mRNA را توالی‌یابی کند.

این همکاری با هدف رفع نیاز صنعت و بخش نظارتی به یک روش آزمایشی معتبر است که می‌تواند تولید mRNA را ساده‌تر کند. براساس این توافق‌نامه، لونزا و آکسفورد نانوپور روی توسعه چنین فناوری تمرکز خواهند کرد تا در نهایت محصولی ایجاد شود که بتوان از آن برای تجزیه و تحلیل mRNA و کنترل کیفیت (QC) استفاده کرد.

روش توالی‌یابی با نانوحفره نوعی پلت فرم فناوری است که می‌توان از آن برای اندازه‌گیری همزمان چندین ویژگی در محصولات mRNA استفاده کرد. پس از تجاری‌سازی، این آزمون با هدف کوتاه کردن زمان آزمایش تحلیلی و در نتیجه کاهش جدول زمانی تولید برای محصولات mRNA استفاده خواهد شد.

از طریق این همکاری مشترک، آکسفورد نانوپور برای اعتبارسنجی GMP، بخشی از فرآیند تامین ملزومات برای کسب نتیجه مطلوب در اعتبارسنجی را به لونزا منتقل می‌کند. از دستگاه Gridion آکسفورد نانوپور برای تولید داده‌ها و گزارش‌های زمان واقعی استفاده می‌شود. پس از دستیابی به اعتبار سنجی، لونزا قصد دارد فناوری توالی‌یابی را در ارائه گردش کار تحلیلی خود درج کند. این شرکت همچنین از تلاش‌های آکسفورد نانوپور برای دستیابی به الزامات دقیق کیفیت برای انطباق QC پشتیبانی خواهد کرد. لونزا از فناوری شرکت آکسفور نانوپور برای انجام آزمایش روی محصولات RNA مختلف، قبل از ارزیابی، استفاده می‌کند.