دانشگاه علم و صنعت: سنتز نانوذرات نیکل آینه‌ای با خواص آنتی‌باکتریال

پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت روشی سبز و آسان برای سنتز نانوذرات مغناطیسی نیکل آینه‌ای ارائه کردند که فعالیت‌های ضدباکتریایی آن بر روی باکتری‌های بیماری‌زا نظیر استافیلوکوکوس اورئوس واشریشیا کُلی به اثبات رسیده است. همچنین نتایج تست بازتاب نور آینه‌ای از این نانوذرات در دانشگاه علم و صنعت ایران مورد ارزیابی قرار گرفته است.

علی ملکی، استاد تمام گروه شیمی آلی و عضو هیئت علمی و رئیس دانشکده شیمی دانشگاه علم و صنعت ایران درباره این پروژه می‌گوید: «در این پژوهش برای اولین بار نانوذرات نیکل به روش آسان شیمیایی به جداره‌ی شیشه متصل شدند و خاصیت بازتاب نور و آیینه شدن را مورد ارزیابی قرار دادیم این خاصیت صرفا در سایز نانو قابل دست یافتن بود و همچنین خاصیت آنتی باکتریال خوب این نانوذرات نیز به اثبات رسید.»

وی افزود: «یکی از کاربردهای این فناوری، ساخت آیینه مورد استفاده در صنعت و ادوات پزشکی است زیرا سمیت آینه نیکلی کمتر از جیوه بوده و از لحاظ اقتصادی مقرون به‌صرفه‌تر از نقره است. همچنین این نانوذرات دارای خواص آنتی‌باکتریال بوده و دو باکتری بیماری‌زا استافیلوکوکوس اورئوس واشریشیا کُلی را به‌طور موثری از بین می‌برد. داشتن خواص آنتی‌باکتریال بالا برای حذف و از بین بردن آلاینده‌های زیست‌محیطی از جمله کاربردهای این آینه است. از دیگر کاربردهای آن می‌توان به ساخت تلسکوپ‌ها اشاره کرد که شاید مهم‌ترین کاربرد این آیینه باشد. سامانه‌های رادار و روش‌های پیچیده هواپیمایی، میکروسکوپ‌ها، ابزارآلات پزشکی، خودروها جهت افزایش میدان دید، دوربین‌های شکاری، عینک‌های مختلف، تلسکوپ‌های زیردریایی و لیزرها برای تشدید و یکسو کردن شعاع‌های نور از جمله کاربردهای احتمالی این فناوری هستند.»

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Synthesis of nickel nanoparticles by a green and convenient method as a magnetic mirror with antibacterial activitie در  نشریه Scientific Reports از انتشارات nature به چاپ رسیده است.