کنسرسیومی که فناوری‌ نانو در ایرلند را ارتقاء می‌دهد

ایرلند شمالی یکی از پیشگامان فناوری نانو است و به تازگی یک کنسرسیوم در این کشور ۴۲ میلیون پوند برای توسعه فناوری‌ نانو دریافت کرده است. Smart Nano NI کنسرسیومی از هشت شرکت فناور و موسسات آموزشی است که از ۴۲٫۴ میلیون پوند تزریق نقدی از صندوق تحقیقات و نوآوری‌های UK (UKRI) Fund in Places Fund سود خواهد برد.

این همکاری با مشارکت برترین تولید‌کنندگان نخبه در ایرلند انجام می‌شود که توسط شرکت Seagate Technology و Analytics Engines رهبری می‌شود. Causeway Sensors, Cirdan Imaging, Digital Catapult NI, North West Regional College, Queen’s University Belfast, Ulster University و Yelo دیگر نام‌های NI هستند که بخشی از این انقلاب فناوری نانو در ایرلند خواهند بود.

با اختصاص این بودجه، رقم کل وارد شده به بخش فناوری نانو در ایرلند به ۶۳٫۹ میلیون پوند می‌رسد و تمام توجهات به توانایی‌های NI در این زمینه خواهد بود.

فناوری نانو توسط Smart Nano NI به‌عنوان فرآیندی تعریف شده است که با ساختارها، دستگاه‌ها و سیستم‌هایی که توسط محصولات در مقیاس مولکول و حتی اتم‌ها کنترل می‌شوند سروکار دارد و هر چند که با چشم قابل روئیت نیستند اما ضروری در هر جنبه‌ای از زندگی مدرن هستند. ذخیره‌سازی اطلاعات، تحقیقات پزشکی، سیستم‌های حمل و نقل، تولید انرژی و علوم زیست محیطی از جمله کاربردهای فناوری‌ نانو هستند. افراد معمولی در حال حاضر با فناوری نانو در طیف وسیعی از محصولات روزمره روبرو هستند، اما قابلیت‌های آن نامحدود بوده و می‌تواند انقلابی در پزشکی از جمله زمینه‌های تشخیص، درمان بیماری و موارد دیگر ایجاد کند. همچنین در فناوری اطلاعات، حمل و نقل، انرژی، ایمنی غذا و علوم زیست محیطی و ذخیره داده‌ها، فناوری‌ نانو کاربرد دارد جایی که فراتر از ریزپردازنده‌ها و دستگاه‌های ذخیره‌سازی فیزیکی است و اجازه می‌دهد تا حجم وسیع و پیچیده‌ای از اطلاعات را ضبط و تجزیه و تحلیل کند.

هدف این کنسرسیوم ارائه ۱۰۰ نمونه اولیه جدید، شش محصول جدید برای شرکت‌های مستقر در NI و ۳۰ درصد سود برای شرکای صنعتی است.

Smart Nano NI می‌گوید این حمایت مالی از فعالیت‌های پیشنهادی مرکز نوآوری تولید پیشرفته حمایت می‌کند و ظرفیت تولید شرکت‌ها را افزایش می دهد که نه تنها از مشاغل موجود حمایت می‌کند بلکه صدها شغل نیز ایجاد می‌کند.

سخنگوی این کنسرسیوم گفت: «این کریدور هوشمند نانویی ظرفیت‌های تازه‌ای را در ایرلند شمالی ایجاد می‌کند تا از طراحی تا ساخت نمونه اولیه و نوآوری در فناوری فوتونیک حمایت کند.»

اعضای Smart Nano NI در حال حاضر با نام‌های برجسته در جهان در حوزه فناوری نانو کار می‌کنند که شامل آمازون و گوگل می‌شود.