استفاده آزمایشی از حسگر تشخیص سریع کرونا در فرودگاه بروکسل

به تازگی دستگاه تشخیص سریع کرونا از روی بازدم ساخته شده که نمونه اولیه آن به زودی در فرودگاه بروکسل به‌صورت آزمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مرکز تحقیقات و نوآوری در نانوالکترونیک و فناوری دیجیتال (Imec)، ، یک قرارداد مجوز غیر انحصاری را با شرکت میداینستیکس (miDiagnostics) امضا کرده است،  شرکتی که منشعب از imec بوده و با همکاری دانشگاه جان‌ هاپکینز تاسیس شده است، تا فناوری‌هایی که ذرات معلق در هوا و قطرات تنفس بازدم را جذب می‌کند، را تجاری‌سازی کند.

آزمایش‌های بالینی نشان داد که این نمونه‌بردار می‌تواند ویروس SARS-CoV-2 را در هوای بازدمی به سرعت و با اطمینان بالا تشخیص دهد. در سال گذشته، imec یک نمونه‌بردار تنفس بر اساس فناوری تراشه سیلیکونی توسعه داد و مطالعات بالینی را با همکاری بیمارستانی در بلژیک و دانشگاه لوون انجام داده است. علاوه بر این، imec یک ابزار نمونه‌برداری را توسعه داد که فناوری نمونه‌برداری تنفس و تست فوق سریع PCR imec را ادغام می‌کند و استحکام و سهولت استفاده را برای دستیابی به نتایج بهینه می‌کند.

لوک ون دن هوو، مدیرعامل imec گفت: «با این اثبات مفهوم، ما می‌توانیم بسیار نزدیک‌تر به بازار شده و ارزش افزوده فناوری خود را نشان دهیم، در حالی‌که به‌طور قابل توجهی زمان ورود به بازار را برای شرکای خود کاهش می‌دهیم. توافق‌نامه مجوز با شرکت میداینستیکس نقطه عطف مهمی برای imec است. این فناوری پیشرفت ما، به مهار همه‌گیری کرونا در آینده کمک می‌کند.»

Imec اکنون تلاش‌هایی را برای کشف چگونگی استفاده از این فناوری برای تشخیص سایر بیماری‌های عفونی منتقل شونده از طریق هوا و همچنین بیماری‌هایی مانند سرطان را آغاز کرده است.

کاتلین ورلیسن، مدیرعامل شرکت میداینستیکس گفت: «با وجود کمپین‌های واکسیناسیون، هنوز نیاز زیادی به آزمایش‌های سریع و قابل‌اطمینان برای مهار شیوع ویروس جدید یا جلوگیری از قرنطینه غیرضروری وجود دارد. هدف ما این است که فناوری فوق سریع PCR خود را که اکنون برای سواب بینی از آن استفاده می‌کنیم، با هوای بازدم نیز سازگار کنیم. اولین نمونه از این دستگاه با همکاری فرودگاه بروکسل، Ecolog و Eurofins در فرودگاه آزمایش خواهد شد.»