لباس‌هایی که در روزهای سرد، گرمای زیادی ایجاد می‌کنند

شرکت گرافرن ای‌بی (Grafren AB) موفق شده با پوشش دادن الیاف موجود در منسوجات، گرمای یکنواختی را در سطح پارچه ایجاد کند.

در محصولات G-Heatex شرکت گرافرن ای‌بی، از پلاکت‌های گرافن برای آغشته کردن کامل منسوجات استفاده شده تا به واسطه این کار خواص مقاومت الکتریکی یکنواخت در منسوجات ایجاد شود. این فناوری برای طیف وسیعی از انواع پارچه‌ها قابل استفاده است.

گرافرن ای‌بی G-Heatex را معرفی کرده است، مجموعه‌ای از منسوجات با پوشش گرافن، که طبق گزارش‌ها، گرمای قابل توجه و یکنواختی را تامین می‌کند و در عین حال نرم، انعطاف پذیر، قابل تنفس و فوق العاده سبک است.

گرافرن ای‌بی به تازگی دو نوآوری را به ثبت رسانده است که در حال حاضر چرخه کامل تولید این شرکت را پوشش می‌دهد. گرافرن ای‌بی اکنون فناوری جداسازی پلاکت‌‌های گرافن با کیفیت بالا از هر نوع ماده ورودی را دارد. دسترسی به گرافن با کیفیت بالا، این شرکت را قادر می سازد تا روی منسوجات گرافنی کار کند.

دکتر مایک ژیبک، مدیر فنی گرافرن ای‌بی می‌گوید: «ما روشی اختراع کردیم تا کوچک‌ترین تکه‌های گرافن را در داخل پارچه در سطح نانو قرار دهیم.»

نانوذرات گرافنی به طور کامل در داخل پارچه وارد شده و الیاف پارچه به گرافن آغشته می‌شوند و لایه به لایه الیاف منسوجات را پوشش می‌دهند. به دلیل رسانایی الکتریکی بالای گرافن، تکه‌های قرار گرفته روی الیاف، یک پوشش رسانا ایجاد می‌کنند که باعث می‌شود کل پارچه از نظر الکتریکی فعال شود. گرافن را می‌توان بر روی لایه های الیاف در منسوجات مختلف پوشش داد و مقاومت الکتریکی را بسته به نیازهای کاربردی تنظیم کرد.

گفته می‌شود که منسوجات گرافنی به دلیل عملکردهای متعددی که دارند در حوزه‌دفاعی، هوافضا، مراقبت‌های بهداشتی و خودروسازی کاربرد دارند.

مسئولان گرافرن ای‌بی می گویند: «در حال حاضر روی عملکرد گرمایش پارچه و همچنین ایجاد عناصر گرمایش الکتریکی منسوجات برای ارائه گرمای یکنواخت و همگن متمرکز شده‌اند. این شرکت ادعا می‌کند که این فناوری تنها رهیافت موجود در نوع خود در بازار است.