تولید و عرضه دستگاه تصفیه هوای هوشمند نانویی با یک‌ دهم قیمت دستگاه ژاپنی

مدیرعامل شرکت آنیک فن‌آوری آنیل ضمن تاکید بر کیفیت بالا دستگاه تصفیه هوای نانویی این شرکت، از قیمت پایین و مزیت رقابتی این محصولات با نمونه‌های خارجی خبر داد. این دستگاه‌های تصفیه هوا، مجهز به سیستم پنج مرحله‌ای تصفیه و ضدعفونی هوا شامل پیش فیلتر اولیه، پلاسمای سرد اتمسفری، سیستم نانوفتوکاتالیستی، فیلترهپا/نانونقره، فیلتر نانوکربن فعال است. این دستگاه‌ها، با پنج حسگر شامل دما، درصد رطوبت، گازهای آلاینده، کیفیت هوا و ایمنی احتراقی هوشمند شده‌اند.

هدایت غلامی درباره فناوری به کار رفته در دستگاه تصفیه و ضدعفونی‌کننده هوا و محیط بیمارستانی می‌گوید: «در این دستگاه‌ها از نانوذرات اکسیدتیتانیم به‌عنوان نانوفتوکاتالیست استفاده می‌شود، همچنین در بخش جاذب‌ها نیز از نانوکربن استفاده کرده‌ایم که هم قابلیت جذب مواد آلاینده را داشته و هم بخشی از میکرواورگانیسم‌ها را از هوای محیط حذف می‌کند. در بدنه این دستگاه‌ها نیز از نانوذرات نقره استفاده کرده‌ایم که خواص آنتی‌باکتریال دارد. در واقع هم بدنه این دستگاه با مواد نانو، آنتی‌باکتریال شده و هم عملکرد آن مبتنی بر نانومواد بوده و تصفیه بهتری نسبت به تجهیزات رایج دارد.»

دکتر غلامی که دانش‌آموخته رشته مهندسی مواد از دانشگاه تهران است، از دریافت انواع مجوزها و گواهی‌نامه‌ها از وزارت صنعت و معدن، سازمان محیط‌زیست و وزارت بهداشت و همچنین ستاد ویژه توسعه فناوری‌ نانو خبر داد و گفت: «علاوه بر مجوزهایی برای فروش داخل کشور، برای صادرات نیز اقدامات لازم صورت گرفته و نشان CE نیز برای این محصول دریافت شده است تا مسیر برای صادرات این دستگاه‌ها هموار شود. مشتریانی از کشورهای روسیه، ازبکستان، تاجیکستان و ترکیه داریم و تفاهم‌نامه‌هایی نیز برای تسهیل صادرات با شرکت‌هایی در این کشورها امضا شده است و به زودی صادرات این دستگاه‌ها آغاز خواهد شد. نمونه‌های اولیه به مشتریان خارجی داده شده و این دستگاه مورد تست آن‌ها قرار گرفته و تایید شده‌اند. پیش‌بینی می‌کنیم طی هفته‌های آتی صادرات این دستگاه‌ها انجام شود. قیمت بسیار پایین در حد تقریبا یک دهمی نسبت به رقبای خارجی، از دیگر عوامل موثر در تقاضا برای خرید از کشورهای دیگر است.»

به گفته مسئولان این شرکت، این دستگاه‌ها به گونه‌ای طراحی و ساخته شده‌اند که هیچگونه آسیبی به محیط‌زیست، انسان و سایر جانداران وارد نکرده و امکان حضور انسان در کنار دستگاه به صورت مداوم، همواره فراهم باشد.