ساخت واکسن نانویی برای مقابله با کرونای «اومیکرون»

شرکت نوواواکس که پیش از این برای کرونا واکسنی حاوی نانوذرات تولید کرده است، در حال تغییر فرمولاسیون خود به منظور ارائه واکسنی برای مقابله با سویه جدید کرونا موسوم به اومیکرون (Omicron) است

اخیرا سویه‌ای بسیار واگیردار از ویروس کرونا در آفریقای جنوبی با کدگذاری B.1.1.529 شناسایی شده که سازمان جهانی بهداشت آن را “اومیکرون” نامیده است.

نوواواکس (Novavax) یک شرکت زیست‌فناوری مستقر در مریلند، کار روی نسخه‌ای از واکسن کووید-۱۹ خود برای هدف قرار دادن این نوع جدید کرونا را آغاز کرده است و در چند هفته آینده این واکسن را برای آزمایش و ساخت نمونه اولیه آماده خواهد کرد.

واکسن کووید-۱۹ این شرکت حاوی یک نسخه واقعی از پروتئین اسپایک ویروس است که باعث بیماری نمی‌شود، اما می‌تواند باعث تحریک سیستم ایمنی شود. سازنده واکسن گفته است که شروع به توسعه یک پروتئین سنبله به طور خاص بر اساس توالی ژنتیکی شناخته شده این گونه، B.1.1.529 کرده است. سخنگوی این شرکت گفت: «کار اولیه چند هفته طول خواهد کشید.»

واکسن نوواواکس اولین تأیید استفاده اضطراری خود را در اوایل ماه جاری در اندونزی و پس از آن در فیلیپین دریافت کرد. این شرکت گفته است که در مسیر ثبت نام برای دریافت تاییدیه در آمریکا تا پایان سال است. همچنین برای تاییدیه‌های آژانس دارویی اروپا و همچنین در کانادا ثبت نام کرده است.

نواواکس یکی از شرکت‌های حوزه نانوزیست‌فناوری بوده که در حال توسعه نسل جدیدی از واکسن‌ها برای بیماری‌های عفونی است. این شرکت در گیتسبورگ مستقر بوده و سابقه‌ای طولانی در کار روی ویروس کرونا دارد؛ این شرکت در حال حاضر روی ساخت واکسن‌های مختلفی متمرکز است. از نکات برجسته در فعالیت‌های این شرکت آن است که این شرکت موفق به تولید واکسنی شده که می‌توان از آن برای مقابله با سندروم تنفسی کرونا ویروس خاورمیانه‌ای (Mers-Cov) استفاده کرد. همچنین کارهای پیش‌بالینی مرتبط با سندرم حاد تنفسی کرونا ویروس نیز انجام شده‌ است. واکسن نواواکس از یک پروتئین سنبله‌ ویروس کرونا استفاده می‌کند. این شرکت سال‌هاست که روی توسعه فناوری نانوذرات نوترکیب خود کار کرده و اولین واکسن ضدکرونا خود را با استفاده از این روش در بهار تولید کرد. در تابستان، آزمایش‌های بالینی اولیه نشان داد که این واکسن بی‌خطر است و کارآزمایی‌های دیگری نیز در آمریکا و سایر کشورها وارد مرحله برنامه‌ریزی شد. این واکسن به‌صورت تزریق در دو دوز بوده که با وارد کردن یک بخش پروتئینی پاسخ ایمنی را در بدن ایجاد می‌کند و پادتن‌هایی در بدن تشکیل می‌شود که از اتصال ویروس کرونا به سلول‌های گیرنده جلوگیری می‌کند. این پروتئین با مواد کمکی ویژه این شرکت ترکیب شده‌ است، ماده‌ای که برای افزایش عملکرد واکسن طراحی شده‌ است.

سایر توسعه‌دهندگان واکسن، از جمله بیونتک در آلمان و جانسون اند جانسون، گفته‌اند که در حال آزمایش اثربخشی واکسن‌های خود در برابر این نوع جدید کرونا هستند.

شرکت داروسازی اینواو (INO.O) اعلام کرد که آزمایش واکسن خود، INO-4800 را برای ارزیابی اثربخشی آن در برابر این نوع جدید کرونا آغاز کرده است. این شرکت انتظار دارد که این آزمایش حدود دو هفته طول بکشد.

اینواو همچنین گفته است که به‌طور همزمان در حال طراحی یک واکسن جدید است که به‌طور خاص اومیکرون را هدف قرار می‌دهد.

کیت برودریک، معاون ارشد تحقیق و توسعه اینویو می‌گوید: «در بهترین سناریو، INO-4800 کاملاً در برابر اومیکرون مقاوم خواهد بود، اما اگر اینطور نباشد، در صورت نیاز، واکسنی جدید طراحی و آماده خواهیم کرد.»