سنگ‌اندازی آمریکا در مسیر توسعه محاسبات کوانتومی چین

با افزایش نگرانی آمریکا از توسعه محاسبات کوانتومی در چین، این کشور چندین شرکت، که احتمال همکاری آن‌ها با چین برای توسعه این فناوری وجود داشت، را تحریم کرد.

آمریکا حساب شرکت‌هایی را که به تلاش‌های محاسباتی کوانتومی ارتش چین کمک می‌کنند، مسدود می‌کند. مقامات آمریکایی نگران هستند که چین در جنگ‌های رمزگذاری پیروز شود.

آمریکا اقدامات بیشتری برای جلوگیری از ادعای تسلط ارتش چین بر محاسبات کوانتومی انجام می‌دهد. وزارت بازرگانی این کشور هشت تولیدکننده فناوری را به فهرست نهادهای خود اضافه کرده است تا از حمایت آن‌ها از تلاش‌های محاسباتی کوانتومی ارتش چین، جلوگیری کند. مقامات آمریکایی نگران هستند که این نهادها بتوانند از فناوری “در حال ظهور” آمریکا تغذیه کنند و در نهایت به شکستن رمزگذاری‌های انجام شده در آمریکا کمک کنند. با این کار چین توان تولید رمزگذاری “غیرقابل شکستن” را به دست آورده و توسعه سیستم‌های ضد پنهان کاری یا ضد زیردریایی چین تسریع می‌شود.

در این فهرست ترکیبی از شرکت‌ها و محققان، از جمله QuantumCTek و آزمایشگاه ملی علوم فیزیک و مقیاس میکرو Hefei حضور دارند. آمریکا همچنین سه شرکت وابسته به Corad Technology Limited، یک شرکت چینی که از سال ۲۰۱۹ به این فهرست اضافه شده است، را به این لیست اضافه کرده، هرچند که مشخص نیست که آیا این سه شرکت در حوزه محاسبات کوانتومی دخالتی داشته‌اند یا خیر.

بعید است که استفاده نظامی چین از محاسبات کوانتومی متوقف شود، در حالی که این کشور ممکن است نیاز به تحقیق و توسعه بیشتر در فناوری داخلی داشته باشد. با این حال، فهرست بلاک‌های گسترده ممکن است با محدود کردن دسترسی چین به پردازنده‌های آمریکایی و سایر تجهیزاتی که می‌توانند سرعت توسعه را دنبال کنند، سرعت کار این کشور را کاهش دهد. در نظر بگیرید که این یک مانع است که به آمریکا شانس بیشتری برای گرفتن یا حفظ رهبری می‌دهد.