صادرات دستگاه نانوحباب‌ساز ایران به بلاروس

مدیرعامل شرکت نانو فناوری سراج از صادرات دستگاه نانوحباب‌ساز ایران به بلاروس خبر داد. این دستگاه قرار است در بخش پرورش ماهی در این کشور مورد استفاده قرار دهد.

نانوفناوری سراج یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده تجهیزات تولید نانوحباب است که در حال حاضر محصولاتی برای استفاده در چند حوزه مختلف، تولید و به بازار عرضه کرده است. حسین کازرونی، مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «دستگاه‌های نانوحباب‌ساز معمولا در سه حوزه شیلات، کشاورزی هیدروپونیک و تصفیه پساب استفاده می‌شود. تمرکز ما در دو حوزه شیلات و هیدروپونیک است. با یکی از شرکت‌های ترکیه‌ای در بخش شیلات وارد همکاری شده‌ایم و از طریق این شرکت قصد داریم در منطقه CIS تجهیزات خود را توزیع کنیم. در قدم اول یک دستگاه نانوحباب‌ساز برای استفاده در بخش پرورش ماهی به کشور بلاروس فروخته‌ایم و به دنبال فروش به کشورهای دیگر این منطقه هستیم. البته یکی از بازارهای هدف ما بخش کشاورزی هیدروپونیک در ترکیه است.»

دکتر کازرونی می‌افزاید: «در داخل کشور در بخش پرورش ماهی به چندین شرکت داخلی در شهرهای مختلف نظیر سراب این دستگاه عرضه شده است و در بخش کشاورزی هیدروپونیک نیز این دستگاه در گلخانه‌های تولید کننده گوجه‌فرنگی، کاهو و چند محصول دیگر عرضه شده است. چندی پیش یک گلخانه در رفسنجان برای تامین نیاز خود در فضای یک هکتاری از دستگاه نانوحباب‌ساز شرکت نانو فناوری سراج استفاده کرد.»

این دانش‌آموخته مقطع دکترا مهندسی شیمی دانشگاه تربیت مدرس می‌گوید: «به‌دلیل کمبود آب در کشور و تاثیر مثبت فناوری نانوحباب در گردش آب مصرف شده در استخرهای پرورش ماهی، اهمیت این فناوری در بخش شیلات بسیار زیاد است.»

دکتر کازرونی درباره تاریخچه این شرکت نوپا می‌گوید: «شرکت نانوفناوری سراج از سال ۹۹ کار خود را آغاز کرد و به سرعت جایگاه خود را در این حوزه پیدا کرد. البته ۲ سال قبل از تاسیس شرکت من با فناوری نانوحباب آشنا شدم و مطالعه روی این حوزه را آغاز کردم. پس از ساخت نمونه اولیه دستگاه و کسب نتایج موفقیت‌آمیز اقدام به ثبت شرکت کردم. در حال حاضر تجهیزاتی تولید می‌کنیم که می‌تواند حباب‌هایی در حد ۵۰ نانومتر تولید کند. طراحی و ساخت این تجهیزات در داخل شرکت انجام می‌شود.»

پلتفرم تولید نانوحباب شرکت نانو فناوری سراج، قابلیت تولید انواع نانوحباب‌های گازی (اکسیژن، هوا، ازن و …) را درون آب و دیگر سیالات دارد.  براساس اطلاعات منتشر شده، استفاده از آب حاوی نانو حباب اکسیژن به طور مستقیم بر روی سلامت ریشه موثر بوده که منجر به بهود جذب عناصر مغذی از طریق ریشه می‌شود. این موضوع منجر به افزایش تولید گیاهان می‌شود. همچنین افزایش ماندگاری پس از برداشت، بهبود وزن ریشه، از بین رفتن پاتوژن‌ها و عدم نیاز به آفت‌کش و قارچ‌کش، افزایش جذب عناصر مغذی نظیر کلسیم و پتاسیم و افزایش وزن برداشت از جمله مزایای استفاده از این سامانه است.

در اثر تولید نانوحباب‌های گازی میزان غلظت گاز به چندین برابر اشباع با پایداری بسیار مناسب افزایش خواهد یافت. برای مثال در خصوص گاز اکسیژن قابلیت افزایش میزان اکسیژن محلول به بیش از ۴۰ppm برای آب شهری ۱۰۰۰ متری از سطح دریای آزاد به وجود می‌آید (غلظت اشباع اکسیژن در شرایط ذکر شده در حدود ۷ppm است). در خصوص پایداری نانوحباب‌های تولید شده در شرایط تست در بسته تا یک ماه و در شرایط تست باز تا یک هفته غلظت فوق اشباع تأمین می‌شود.

سری نانوکس از محصولات شرکت نانوفناوری سراج، ژنراتورهای تولید نانوحباب‌های گازی هستند. حباب‌های تولید شده با ابعاد کمتر از ۱۰۰ نانومتر، دارای بار سطحی منفی بوده و علاوه بر پایداری مناسب، قابلیت افزایش غلظت گاز تا چندین برابر اشباع را دارند. این میزان برای اکسیژن محلول با استفاده از سیستم نانوکس تا ۴۵ppm خواهد بود. تلاش طراحان و سازندگان ژنراتورهای نانوحباب‌ساز نانوکس، به ارمغان آوردن امکان نصب، راه‌اندازی و نگهداری آسان بوده است. ژنراتورهای نانوحباب سری نانوکس با حداکثر بازده انحلال گاز، با توجه به دبی مورد درخواست مشتری عرضه می‌شود. تعبیه سیستم مکش گاز و مقاومت در برابر خوردگی در ژنراتورهای  NANOX امکان تزریق انواع گازهای اکسنده نظیر ازن را فراهم می‌سازد. ژنراتورهای نانوکس امکان یکپارچه‌سازی با حسگر سنجش اکسیژن را دارد. همچنین با توجه به درخواست مشتری، تعبیه سیستم اتوماسیون هوشمند برای ژنراتورهای NANOX قابلیت اجرا دارد.