با آفت‌کش نانویی، سم روی محصولات کشاورزی باقی نمی‌ماند

شرکت نانو سبز آوران طوبی آفت‌کش گیاهی حاوی نانوکپسول تولید کرده است که اثربخشی بالایی روی حذف آفات از گیاهان داشته و در عین حال باقی مانده‌ای روی محصول ندارد.

دکتر مریم نگهبان، موسس شرکت نانو سبز آوران طوبی درباره این آفت‌کش نانویی می‌گوید: «به منظور کاهش مصرف سموم کشاورزی و تولید محصول سالم‌تر، در باغات و گلخانه‌های کشور می‌توان از این آفت‌کش سبز نانویی استفاده کرد. فرمولاسیون این آفت‌کش گیاهی براساس نانو و میکروکپسول‌‌ها بوده و می‌توان از این فناوری برای تولید انواع آفت‌کش‌های کم خطر و عاری از سموم شیمیایی استفاده کرد. ما این آفت‌کش‌های نانویی را در باغات مختلف پسته و در چنین گلخانه به صورت پایلوت استفاده کرده‌ایم و نتایج جالب توجه‌ای به دست آمده است.»

این عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات گیاه‌ پزشکی می‌گوید: «۱۷ سال سابقه فعالیت روی ترکیبات گیاهی و پلیمرهای گیاهی با تمرکز روی کپسول‌های میکرو و نانومقیاس دارم و از سال ۱۳۹۶ در قالب شرکت دانش‌بنیان کار روی تجاری‌سازی این آفت‌کش نانویی را آغاز کردم. با شروع فعالیت شرکت، از این آفت‌کش‌نانویی در باغات مختلف در دامغان، کرمان، یزد، شهر بابک و چندین شهر دیگر استفاده کردیم و همچنین روی گلخانه‌ها و صیفی‌جاتی نظیر گوجه‌فرنگی نیز در ورامین و شهرهای دیگر این آفت‌کش نانویی با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است. در بررسی‌های انجام شده با کمک موسسه گیاه‌پزشکی، هم کارایی این آفت‌کش به اثبات رسانده و هم هیچ اثری از باقی‌مانده سم روی محصول دیده نشده است.»

این دانش‌اموخته رشته گیاه‌پزشکی که در شاخه سم‌شناسی و حشره‌شناسی نیز تخصص دارد، می‌افزاید: «آفت‌کش‌های شیمیایی قیمت بالایی داشته و باقی مانده روی محصول کشاورزی دارند، اما این آفت‌کش به دلیل استفاده از فناوری‌ نانو میزان مصرف کمی داشته و در عین حال اثربخشی بالایی نیز دارد. با توجه به نتایج به دست آمده قراردادهایی برای اجرای پایلوت این فناوری در شهر‌های مختلف بسته شده است و در حال تجاری‌سازی این فناوری هستیم. این محصول برای کشاورز مزایای زیادی به همراه دارد.»

دکتر نگهبان می‌گوید: « انتظار داریم به کار ما بیشتر اهمیت داده شود، مشکلات یک کارآفرین را حل کنند، برای اخذ مجوز‌ها، از تاسیس یک کارگاه گرفته تا راه‌اندازی خط تولید نیاز به کمک داریم، سازمان‌ها موانع زیادی ایجاد می‌کنند به طوری که یک فرآیند اخذ مجوز بیش از یک سال زمان می‌برد و ما بین سازمان‌ها در حال رفت و آمد هستیم. در حالی که ما پژوهشگر هستیم و کارآفرینی کرده‌ایم، مایل هستیم که ما را بیشتر درک کنند. نیاز به حمایت داریم.»

لازم به ذکر است که این آفت‌کش‌های نانویی که پتانسیل صادراتی نیز دارد، سازگار و بی‌خطر برای انسان، دام و محیط زیست بوده؛ تعادل محیط را بهم نمی‌زند و در عین حال زیست‌سازگار و دوست‌دار طبیعت است. در هنگام تماس با مصرف‌کننده بی‌خطر بوده و باعث کاهش مقاومت آفات به سموم می‌شود و روی آفات با هر درجه مقاومت موثر است و مشکلات مقاومت آفات به سموم در سال‌های بعدی کاهش می‌یابد. استفاده بلندمدت از این آفت‌کش موجب احیای دشمنان طبیعی شده و به‌تدریج دفعات مورد نیاز برای سم‌پاشی کاهش می‌یابد. این آفت‌کش مشکل باقی‌ماندن در محیط ندارد.

برنده تندیس زرین نهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی در سال ۱۳۹۲، ثبت چهار اختراع در زمینه فرمولاسیون‌های نانوکپسوله آفت‌کش‌های گیاهی، دو اختراع برگزیده توسط بنیاد ملی نخبگان، دریافت مدال طلای بین‌المللی داوری اختراعات توسط بنیاد ملی نخبگان، برگزیده به‌عنوان فناور برتر در دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران درسال ۱۳۹۳ از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از جمله افتخارات این شرکت طی سال‌های گذشته بوده است.