شبیه‌سازی فعالیت‌های مغز با کمک فناوری میکروسیالی

شرکت امولیت (Emulate) سیستم‌های اندام روی تراشه‌ای ساخته که قرار است در ایستگاه فضایی بین‌المللی مورد استفاده قرار گیرد. این ادوات میکروسیالی می‌تواند واکنش سلول‌های مغز را در محیطی با جاذبه کم نشان دهد.

مدل‌های سلولی کوچک بافت انسانی می‌تواند به محققان کمک کند تا درک بهتری از واکنش بدن در شرایط نادر نشان دهند. به تازگی، ارگان روی تراشه شرکت امولیت به کشف یکی ازمسائل بسیار پیچیده، یعنی نحوه عملکرد مغز انسان در گرانش بسیار ضعیف کمک می‌کند. چنین فناوری‌هایی به طور معمول در تحقیقات پیش بالینی برای سنجش پاسخ مغز به داروهای جدید بالقوه استفاده می‌شود مانند همکاری با استرازنکا، جانسون اند جانسون کونس.

امولیت پیش از این از تراشه‌هایی رونمایی کرده بود که کولون و روده‌ها را مدل‌سازی می‌کنند و برای مطالعه بیماری‌هایی مانند بیماری‌های التهابی روده و همچنین ریه، کلیه و کبد طراحی شده‌اند. در چنین پژوهش‌هایی مغز روی تراشه شرکت امولیت پنج نوع سلول عصبی و عروقی را در کانال‌های میکروسیالی به اندازه یک انگشت شست بسته‌بندی می‌شود تا عملکرد درونی سد خونی مغزی را تقلید کند. این تراشه‌ها که در فضا کار می‌کنند، به محققان امکان می‌دهند بیان ژن و پاسخ‌های سیستم ایمنی را به گونه‌ای اندازه‌گیری کنند که گویی سلول‌ها در یک بدن زنده فعال هستند.

این آزمایش که توسط مؤسسه ملی بهداشت (NIH) پشتیبانی می‌شود، شامل ۱۲ تراشه است که در یک قطعه تجهیزات به اندازه یک جعبه کفش قرار می‌گیرند که شامل همه چیزهای مورد نیاز برای حفظ خودکار ریزمحیط سلول‌ها و انجام دوزگیری و نمونه‌برداری است.

در ماه سپتامبر، این شرکت ۸۲ میلیون دلار برای تقویت تلاش‌های علمی و تجاری خود جمع‌آوری کرد. این بودجه برای کمک به توسعه تراشه‌های جدید برای مطالعه ایمونولوژی، سرطان و موارد دیگر و همچنین گسترش دامنه تجاری امولیت در منطقه آسیا و اقیانوسیه در نظر گرفته شده است.

جیم کوربت، مدیرعامل امولیت در بیانیه‌ای پس از جمع‌آوری بودجه لازم گفت: «چند شاخص پیشرو باور ما را تأیید می‌کند که فناوری اندام روی یک تراشه به‌طور چشمگیری کل مسیرکشف و توسعه دارو را تغییر می‌دهد و در نهایت آزمایش‌های غیرضروری روی حیوانات را حذف می‌کند.»