بازار بیش از نیم میلیارد دلاری نانومحصولات ایران‌ساخت

براساس اطلاعات جمع‌آوری شده از نانومحصولات ایران‌ساخت در سال گذشته، حجم بازار نانو ایران‌ساخت ۱۱۵۴۵۳میلیارد ریال بوده است که ارزش دلاری آن معادل ۵۵۲٫۶ میلیون دلار است.

از این مقدار، بازار داخلی ۱۰۶۹۸۸ میلیارد ریال و بازار صادراتی ۸۴۶۵ میلیارد ریال (معادل ۴۰٫۵ میلیون دلار) بوده است. ۹۲٫۷ درصد از حجم بازار نانوساخت ایران فروش داخلی بوده و ۷٫۳ درصد این محصولات به خارج از کشور صادر شده است.

حجم بازار نانوساخت ایران از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ با رشد نمایی روبرو بوده به طوری که این رقم در سال ۹۲ در حدود ۷۹۲ میلیارد ریال بوده که در سال ۱۳۹۹ به بیش از ۱۱۵۴۵۳ میلیارد ریال رسیده است. در طول سال ۱۳۹۹ نرخ تورم رسمی کشور ۳۶٫۴ درصد بوده اما در همین بازار زمانی بازار نانومحصولات ایران‌ساخت رشد ۱۶۰ درصدی را تجربه کرده است که این به معنای رشد سریع‌تر نانومحصولات ایران‌ساخت نسبت به تورم است.

از منظر حجم دلاری این بازار نیز درسال ۱۳۹۲ حجم بازار نانوساخت ایران در ۲۴ میلیون دلار بوده که در سال ۱۳۹۹ به رقم ۵۵۳ میلیون دلار رسیده است.

کالای نانویی تولید شده با رقم ۱۱۲۷۴۲ میلیارد ریال بیشترین سهم را در این بازار داشته و پس از آن تجهیزات با ۱۷۰۴ میلیارد ریال و خدمات با ۱۰۰۷ میلیارد ریال قرار دارد.

صنعت ساختمان با ۴۱٫۹ درصد بیشترین سهم را در میان حوزه‌های صنعتی بازار نانو درسال ۱۳۹۹ داشته و پس از آن نفت، گاز و پتروشیمی با ۱۷٫۵ درصد و خودرو با ۱۳٫۵ درصد قرار دارند. نکته جالب توجه این است که در صنعت ساختمان ۹۷ درصد بازار مربوط به شیرآلات، کاشی و شیشه بوده و این محصولات بیشتری سهم را در این صنعت به خود اختصاص داده‌اند.

در بخش صادرات نیز صنعت ساختمان با ۵۳٫۴ درصد بیشتری سهم را داشته و پس از آن اپتوالکترونیک با ۲۷٫۶ درصد قرار دارد.