خرید چند پلتفرم از دانشگاه برای تولید اسپری بینی ضدکرونا

شرکت زانادو بیو (Xanadu Bio) لیسانس استفاده از پلتفرم فناوری‌های جدیدی را از دانشگاه ییل دریافت می‌کند تا با استفاده از این پلتفرم یک تقویت‌کننده واکسن ضدکرونا تولید کند، تقوی این ویروس است. این شرکت مجوز فناوری PACE، یک پلتفرم تحویل نانوذرات پلیمری نسل بعدی، و گزینه‌های تقویت‌کننده واکسن PACE/Spike داخل بینی و واکسن پروتئین نوترکیب اسپایک را برای درمان ویروس‌های آئروسل را دریافت کرده است.

زانادو بیو یک شرکت خصوصی با تمرکز بر تحویل نسل بعدی mRNA و سایر اسیدهای نوکلئیک است. این شرکت توافق‌نامه مجوز انحصاری با دانشگاه ییل برای استفاده از پلتفرم‌های توسعه یافته در این دانشگاه، امضا کرده است. پلت فرم تحویل نانوذرات پلیمری معروف به PACE یکی از این فناوری‌ها است. علاوه بر این، این شرکت گزینه‌هایی را با دانشگاه ییل برای تحویل نوعی بوستر داخل بینی mRNA PACE/Spike و پروتئین‌های نوترکیب Spike برای توسعه ایمنی مخاطی در ناسوسینوس نهایی کرده است.

زانادو در حال توسعه یک تقویت‌کننده واکسن ضدکرونا داخل بینی است، پس از واکسیناسیون سیستمایک، برای محافظت در برابر عفونت از طریق راه‌های هوایی فوقانی این فناوری بسیار مفید بوده، بنابراین به طور بالقوه انتقال ویروس کرونا در جامعه را کاهش می‌دهد. انتشار توسط بیماران آلوده بدون علامت در هر دو جمعیت واکسینه شده و واکسینه نشده چالش برانگیز است زیرا اگرچه واکسن‌های عضلانی فعلی علیه ویروس کرونا اغلب در پیشگیری از مرگ و بستری شدن در بیمارستان موثر هستند، اما از عفونت موضعی در ناسوسینوس و انتقال مرتبط با آن جلوگیری نمی‌کنند.

بروس سی. ترنر، مدیر اجرایی و رئیس هیئت‌مدیره زانادو بیو، گفت: «ایجاد ایمنی مخاطی دستگاه تنفسی از طریق واکسن‌های بینی می‌تواند برای مبارزه با ویروس کرونا و سایر ویروس‌های آئروسل مانند آنفولانزا و RSV استفاده شود. به همین دلیل است که ما کار دکتر ایوازاکی، یک مرجع جهانی در مورد ایمنی مخاطی را که مقالات زیادی در این زمینه منتشر کرده است، را بسیار جالب یافتیم.»

آکیکو ایوازاکی، استاد ایمونوبیولوژی و زیست شناسی مولکولی دانشگاه ییل، و محقق موسسه پزشکی هاوارد هیوز است. او راهبرد جدید واکسیناسیون “Prime and Pull” را پیشنهاد کرد که اخیراً در مورد ویروس کرونا اعمال شده است.

“Prime” به ایمنی موجود ایجاد شده توسط واکسیناسیون اولیه mRNA داخل عضلانی اشاره دارد و PACE/Spike به چالش آنتی‌ژنیک موضعی بعدی با تقویت‌کننده اشاره دارد که از ایمنی موجود برای برانگیختن حافظه ایمنی مخاطی در داخل بینی و دستگاه تنفسی استفاده می‌کند.

واکسیناسیون با mRNA داخل بینی PACE/Spike بعد از پرایمینگ عضلانی با واکسن  mRNA شرکت فایزر، سطوح بالایی از سلول‌های حافظه T و B اختصاصی اسپایک و سلول‌های B ترشح کننده IgA مخاطی اختصاصی اسپایک را به همراه دارد.

زانادو بیو در سال ۲۰۲۱ توسط مارک سالتزمن، آکیکو ایوازاکی، ماری ایگان و متیو سایمون تاسیس شد. این شرکت روی توسعه نسل بعدی تحویل نانوذرات تمرکز دارد که از تحویل mRNA و سایر اسیدهای نوکلئیک با استفاده از این نانوذرات بهره‌ می‌برد.