کاهش مصرف انرژی چیلرهای صنعتی با نانوسیال

نانوسیال توسعه یافته در دانشگاه سانوی مصرف انرژی را تا ۱۰ درصد در چیلرهای صنعتی کاهش می‌دهد. این فناوری توسط یکی از شرکت‌های تولیدکننده یخچال و چیلر صنعتی مورد استفاده قرار گرفته و عملکرد آن تایید شده است.

آزمایشگاه‌های نوآوری‌سانوی (Sunway iLabs) و شرکت یخچال‌سازی دایکین‌مالزی (Daikin Refrigeration Malaysia Sdn Bhd) اعلام کردند که استفاده آزمایشی از نانو سیال مبتنی بر گرافن در چیلرهای صنعتی مصرف انرژی روزانه را کاهش داده است.

دانشگاه سانوی گفت که به‌کارگیری این فناوری نانوسیال در چیلرها، مصرف انرژی روزانه را تا ۱۰ درصد (کیلووات ساعت) به‌طور مداوم در یک دوره آزمایشی یک‌ماهه کاهش داده است.

این نانوسیال تقریباً ۴۰ درصد سریع‌تر انتقال حرارت را انجام می‌دهد، یعنی همان مقدار گرما را در زمان بسیار کوتاه‌تری منتقل می‌کند.

در بیانیه این دانشگاه آمده است: «در نتیجه، این چیلر انرژی کمتری مصرف می‌کند زیرا سریع‌تر به دمای تعیین‌شده می‌رسد.»

چیلرها یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان برق در ساختمان هستند و می‌توانند تا ۴۰ درصد از کل انرژی مصرفی یک ساختمان در ساختمان‌های تجاری و صنعتی را مصرف کنند.

این دانشگاه گفته است که نانوسیال اختصاصی انتقال حرارت آن‌ها که کارایی انرژی را در کاربردهای صنعتی بهبود می‌بخشد توسط گروه تحقیقاتی گرافن و مواد دو بعدی پیشرفته دانشگاه سانوی (GAMRG) ساخته شده است.

این نانوسیال جدید مبتنی بر گرافن عملکرد خنک‌کنندگی بهتری دارد، مصرف برق کمتری دارد، عمر تجهیزات گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع (HVAC) را افزایش می‌دهد و در عین حال هزینه‌های نگهداری را کاهش می‌دهد و مهمتر از همه، ردپای کربن را کم می‌کند.

محمد خالد، رئیس GAMRG سانوی و محقق اصلی این پروژه، گفته است که دستگاه‌های تهویه مطبوع از مبردها استفاده می‌کنند و مقادیر زیادی برق مصرف می‌کنند و در نتیجه گازهایی را ایجاد می‌کنند که به گرم شدن کره زمین و تخریب لایه اوزون منجر می‌شود.

این نوآوری مبتنی بر گرافن، یک نانوسیال انتقال حرارت با بازده بالای انرژی است که هم در آزمایشگاه و هم در زندگی واقعی کارایی آن ثابت شده است.

محمد خالد گفت: «استفاده از آن در چیلرهای صنعتی مقرون به صرفه، سازگار با محیط زیست و بی‌خطر است.»

کارن لائو، رئیس بخش ریخته‌گری سانوی آی‌لبز گفت که هدف آن‌ها تکمیل آزمایش اعتبارسنجی است تا تکرارپذیری را تا سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲ تضمین کند.

وی می‌افزاید: «ما از همکاری با شرکا، به‌ویژه تولیدکنندگان و مدیران املاک، که مایلند برای تجاری‌سازی نانو‌خنک‌کننده‌های مبتنی بر گرافن همکاری کنند، استقبال می‌کنیم.»

او گفت: «این موضوع شامل شرکت‌هایی می‌شود که مایل‌اند از این فناوری برای بهبود کارایی مصرف انرژی استفاده کنند و یک گام به سمت تبدیل شدن به یک سازمان بدون کربن نزدیک تر شوند.»