باید روی کاربرد فناوری‌نانو در صنعت متمرکز شویم

دکتر ابراهیم اکبرزاده مدیرعامل شرکت پایدار ابتکار آرمینا از نیاز مبرم کشور برای سوق دادن تحقیقات دانشگاهی به سوی کاربردهای صنعتی فناوری‌نانو خبر داد. به گفته ایشان، شرکت پایدار ابتکار آرمینا به عنوان تولیدکننده نانومواد، در حال حاضر روی توسعه محصولات صنعتی با استفاده از نانومواد تمرکز دارد.

پایدار ابتکار آرمینا یکی از شرکت‌های تولیدکننده نانومواد در کشور است که در حال حاضر سه محصول این شرکت یعنی نانوذرات طلا، نقره و مگنتیت گواهی نانومقیاس دریافت کرده است.

دکتر اکبرزاده می‌گوید: «نیاز مشتریان، ما را به سمت کسب گواهی نانومقیاس سوق داد که این امر موجب شد تا برای سه محصول در بخش نانومواد گواهی‌نانومقیاس دریافت کنیم و دو پرونده نیز داریم که در حال طی مراحل کسب این گواهی‌نامه است. ما فقط در بخش تولید نانومواد کار نمی‌کنیم، بلکه روی تولید محصول نهایی نیز متمرکز هستیم. در حال حاضر یک فیلتر تصفیه آب نانویی را با همکاری شرکت دیگری توسعه داده‌ایم که الان در بازار موجود است. در این فیلترها، از نانوموادی که تولید می‌کنیم برای پوشش‌دادن سطح کربن فعال استفاده کردیم. تست‌های اولیه نتایج جالبی نشان دادند که در ادامه این روند منجر به تولید فیلترهای نانویی تصفیه آب شد، فیلترهایی که ماندگاری بالایی داشته و عملکرد خوبی در تصفیه آب دارند.»

این عضو هئیت علمی دانشگاه خواجه‌نصیر می‌گوید: «ما روی توسعه محصولات دیگر نیز کار می‌کنیم، اما هنوز شاهد مقاومت در برابر فناوری‌های جدید در بازار هستیم. مثلا همین فناوری کربن فعال دارای نانوذرات را در قالب کاتالیست به چند مجموعه صنعتی دادیم که به صورت پایلوت آزمایش کنند، اما این پیشنهاد رد شد.»

دکتر اکبرزاده معتقد است که فرصت‌های صنعتی زیادی در کشور وجود دارد، هر چند در بخش سلامت و دارو خیلی کارها انجام شده اما در برخی حوزه‌ها نظیر تصفیه آب و پساب، شیرین‌سازی آب، کاتالیست و انرژی گپ‌های زیادی میان تحقیقات دانشگاهی و کارهای صنعتی وجود دارد. ایشان از همکاران خود در بخش دانشگاه دعوت کرد تا تحقیقاتی دانشگاه خود را به سوی پروژه‌های کاربرد محور صنعتی سوق دهند. وی دراین باره گفت: «من از محققان دانشگاهی دعوت می‌کنم که برای دانشجویان خود پروژه‌‌های کاربردی تعریف کنند، ضرورتی ندارد که همه پروژه‌های دانشگاهی به دنبال جابه‌جایی مرزهای دانش باشند، هر چند چنین فعالیت‌هایی لازم است اما کارهای صنعتی نیز برای شرایط فعلی کشور ضروری است.»

این دانش‌آموخته دکتری مهندسی مواد و متالورزی شاخه مواد پیشرفته از دانشگاه پلی‌تکنیک کاتالونیا اسپانیا معتقد است که آب و محیط‌زیست فرصت‌های زیادی برای کار دارند و از جمله چالش‌های مهم کشور ما هستند. باتری که در جهان به عنوان حوزه‌ای بسیار مهم تلقی می‌شود، نیز برای انجام تحقیقاتی صنعتی حوزه نانو، در ایران به شدت کم به آن پرداخته شده است.

دکتر اکبرزاده درباره دامنه کاربرد محصولات این شرکت می‌گوید: «از نانوذرات نقره شرکت پایدار ابتکار آرمینا می‌توان برای ایجاد خواص آنتی‌باکتریال استفاده کرد، نانوذرات طلا کاربرد دارویی داشته و در کیت‌های تشخیص طبی سریع نیز کاربرد دارد و نانوذرات مغناطیسی نیز در بخش چاپگر لیزری کاربرد دارد که در حال حاضر با یکی از شرکت‌های داخلی برای استفاده در این بخش در حال رایزنی هستیم. در شرکت پایدار ابتکار آرمینا ما روی استفاده از نانوذرات مگنتیت برای شیرین‌سازی آب نیز کار می‌کنیم.»