بودجه‌ای برای توسعه آشکارسازهای تک فوتونی با کمک نانوسیم‌های ابررسانا

یک استارت‌آپ آلمانی به نام پیکسل فتونیک (Pixel Photonics) که آشکارسازهای تک فوتونی یکپارچه با موجبر را توسعه می‌دهد، اعلام کرد که ۱.۴۵ میلیون یورو سرمایه جذب کرده است. این استارت‌آپ پیش از این یک کمک هزینه تحقیقاتی ۲٫۶ میلیون یورویی از وزارت آموزش و تحقیقات فدرال آلمان (BMBF) دریافت کرده بود.

پیکسل فوتونیک در سال ۲۰۲۰ به صورت یک اسپین‌آف از دانشگاه وستفالن ویلهلمز شهر مونستر آلمان منشعب شده است. این شرکت ادعا می‌کند که با استفاده از نانوسیم‌های ابررسانا، آشکارسازهای تک فوتونی توسعه داده که مقیاس‌پذیر و با کارایی بالا هستند. رویکردی که تشخیص تک فوتون و اپتیک یکپارچه را با هم ترکیب می‌کند.

ایده پشت طراحی آشکارساز پیکسل فوتونیک از سال‌ها تحقیق توسط دو محققان یعنی ولفرام پرنیس و کارستن شوک نشات گرفته است که هدف آنها تجاری‌سازی آشکارسازهای تک فوتونی بسیار مقیاس‌پذیر بر اساس رویکرد SNSPD مبتنی بر موجبر بود. کار آنها منجر به فروش اولین آشکارساز با چهار کانال برای اهداف تحقیقاتی در اوایل سال جاری میلادی شد. مسئولان این استارتاپ می‌گویند که سیستم‌هایی با ۳۲ کانال یا بیشتر در آینده‌ای نزدیک توسعه خواهد یافت. شرکت پیکسل فوتونیک حوزه‌های کاربردی نظیر محاسبات کوانتومی نوری، توزیع کلید کوانتومی (QKD)، میکروسکوپی، اندازه‌شناسی و حسگری را هدف قرار می‌دهد. مسئولان این شرکت می‌گویند که این جذب بودجه جدید به منظور تسریع تجاری‌سازی محصولات شرکت، گسترش تیم کاری و همچنین بهبود امکانات در مرکز فناوری نانو (CeNTech) در مونستر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این تأمین مالی جدید، به رهبری یک شرکت سرمایه‌گذاری برای استار‌ت‌آپ‌های فعال در حوزه فناوری‌های پیشرفته به نام هایتک گرورندرفوندس (High-Tech Grürnderfonds) و یک صندوق سرمایه‌گذاری به نام کوانتونیشن (Quantonation) و با همکاری یک کارآفرین باسابقه به نام هنریک سابرت صورت می‌گیرد.

در اوایل سال جاری، شرکت پیکسل فوتونیک و دانشگاه وستفالن ویلهلمز شهر مونستر یک کمک مالی تحقیقاتی مشترک در حدود ۲٫۶ میلیون یورو از BMBF برای توسعه اولین گیگابیت سیستم‌های QKD پرسرعت و در نهایت فعال کردن ارتباطات کوانتومی امن برای شبکه‌های باند پهن دریافت کردند.

طبق آخرین نقشه راه راهبردی چند ساله Photonics21، صنعت فوتونیک اروپا، که عمدتا از شرکت‌های کوچک و متوسط ​​تشکیل شده، به سرعت در حال رشد و شکوفایی است. در سال ۲۰۱۹، صنعت فوتونیک اروپا شامل بیش از ۵۰۰۰ شرکت بود. و از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، بیش از ۳۰۰۰۰ شغل ایجاد کرده و نیروی کار خود را به بیش از ۳۹۰۰۰۰ افزایش داد. این به معنای نرخ رشد سالانه اشتغال ۲٫۱٪ است.

بازار صنعت فوتونیک اروپا از ۷۶ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۵ به ۱۰۳ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۹ رسید و به نرخ رشد سالانه ۷ درصد رسید.

با وجود شرایط رقابتی سخت، اروپا توانسته است جایگاه دوم را پس از چین در بازار جهانی فوتونیک به دست آورد. از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، سهم بازار جهانی اروپا در ۱۶ درصد ثابت ماند و انتظار می‌رود این بازار تا سال ۲۰۲۲ با ۸٫۴ درصد رشد کند.

فناوری‌های فوتونیک توانمندسازهای کلیدی برای بازارهایی مانند اینترنت اشیا، امنیت سایبری، مراقبت‌های بهداشتی و تولید هستند. تقاضا برای دستگاه‌های فوتونیک یکپارچه نیز از فناوری‌های کوانتومی، به ویژه محاسبات کوانتومی و ارتباطات ناشی می‌شود.