چالش نوآوری: توسعه کپسول آندوسکوپی

شبکه تبادل با همکاری شتابدهنده سلام تک چالش توسعه کپسول آندوسکوپی را برگزار می‌کند. علاقه‌مندان تا ۱۷ اردیبهشت فرصت دارند تا در چالش نوآوری با موضوع کپسول آندوسکوپی شرکت کنند. هدف اصلی این چالش ساخت کپسول آندوسکوپی، گیرنده‌ی آن و برنامه لازم بر روی سیستم است تا بتواند با پردازش مناسب تصاویر تهیه شده توسط کپسول اطلاعات مورد نیاز برای تشخیص بیماری‌های دستگاه گوارش را تهیه کند.

در پایان مرحله اول طرح‌های دریافتی در کمیته داوران ارزیابی شده و در نهایت، شرکت‌کنندگان برتر (اعم از فرد یا گروه) جهت ساخت نمونه آزمایشگاهی از طرح خود وارد مرحله دوم چالش خواهند شد. برگزیدگان مرحله نخست، چهار ماه فرصت خواهند داشت تا ضمن تکمیل مستندات فنی و اقتصادی طرح خود، ‌یک «نمونه آزمایشگاهی» مطابق با طرح اولیه خود را طی مرحله دوم ارائه نمایند. در پایان مرحله دوم جهت انتخاب طرح برتر، مستندات فنی و اقتصادی و نیز نمونه‌ آزمایشگاهی ارائه شده از سوی هر شرکت‌کننده توسط هیات داوران ارزیابی و برنده نهایی معرفی می‌شود.

از مهم ترین تجهیزات پزشکی برای بررسی بیماری‌های گوارشی، دستگاه‌­های آندوسکوپی و کلونوسکوپی هستند که با عکس‌‌برداری از بخش‌های داخلی بدن توسط پزشک انجام می‌­شوند. به دلیل رنج و ناراحتی که برای بیمار در طی این عمل ایجاد می­‌شود و همچنین عدم امکان بررسی روده کوچک توسط این دو دستگاه، درمانگران در جستجوی راهکاری نوین و کم آسیب برای رفع این موضوع هستند. کپسول آندوسکوپی تجهیز جدیدی است که با استفاده راحت و بدون درد از آن، این امکان فراهم می‌شود تا عکس‌برداری از ابتدا تا انتهای دستگاه گوارش انجام شود. این تجهیز با طراحی متناسب از نظر ساختاری برای مقاومت در فضاهای اسیدی و بازی قسمت‌های مختلف دستگاه گوارش و همچنین عکس‌برداری دقیق از هر نقطه و ویرایش آن و ارسال به گیرنده، جایگزین مناسبی برای روش‌های مذکور به حساب می‌آید.

این چالش فناوری با همکاری شتابدهنده سلام تک در حال ثبت‌نام است تا تیم‌های فناور توانمند و متخصص در این زمینه با کسب حمایت‌های نقدی و غیرنقدی شبکه تبادل فناوری و نوآوری و همچنین تعهد به حمایت و سرمایه‌گذاری به ارزش ۵۰۰ میلیون تومان به صورت سرمایه بذری به تیم برگزیده و تعداد قابل توجهی از خدمات شتابدهی توسط شتاب‌دهنده، این محصول را پس تولید نمونه اولیه و اخذ مجوزها تجاری‌سازی نمایند.