به دنبال استفاده از نانوسلولز در تولید زخم‌پوش‌های پیشرفته هستیم

مدیرعامل شرکت زیست یار مهر اندیش از برنامه این شرکت برای تجاری‌سازی نوعی زخم‌پوش با استفاده از نانوسلولز سخن گفت، نانوسلولز‌هایی که شرکت زیست یار مهر اندیش از مواد قندی نظیر شکر با استفاده از باکتری، تولید می‌کند.

امین رضایی، مدیرعامل شرکت زیست یار مهراندیش می‌گوید: «پس از تولید نانوسلولز از ترکیبات قندی با کمک باکتری، به دنبال استفاده از این نانوسلولز در محصولات صنعتی بودیم. از آنجایی که زخم‌پوش‌ها بازار بسیار وسیعی دارند و نانوسلولز نیز در این زخم‌پوش‌ها می‌تواند بسیار موثر باشد، به سراغ توسعه نوعی زخم‌پوش با کمک نانوسلولز رفتیم و در این مسیر همکاری مشترکی را با یکی از شرکت‌های داخلی آغاز کردیم. نمونه‌های اولیه این نوع زخم‌پوش‌های نانویی را تولید کرده‌ایم و تست‌های مربوطه نیز انجام شده و در حال حاضر در مسیر اخذ مجوزهای لازم برای تولید انبوه و عرضه آن به بازار هستیم.»

مهندس رضایی می‌افزاید: «به این نوع زخم‌پوش‌های حاوی نانوسلولز، زخم‌پوش‌های پیشرفته گفته می‌شود که هم اثر حفاظتی دارد و هم به بهبود زخم کمک می‌کند. این زخم‌پوش‌ها به دلیل داشتن نانوسلولز به تسریع رشد بافت آسیب‌دیده کمک می‌کنند، زخم‌ها در حین تعویض زخم‌پوش‌ دچار آسیب نمی‌شوند و بافت تازه تشکیل شده از سطح زخم کنده نمی‌شود. هنوز ساز و کار دقیق اثر نانوسلولز در بهبود سریع‌تر زخم مشخص نیست، اما برخی معتقداند که ساختار آنیونی سلولز موجب تحریک رشد بافت در محل زخم می‌شود. علاوه بر این، نانوسلولز می‌تواند در رهایش هوشمند دارو در زخم به کار رود، نانوسلولز موجب می‌شود تا مقدار کمتری دارو برای درمان نیاز باشد و با این کار بیمار داروی کمتری مصرف خواهد کرد و احتمال مسمویت دارویی، که در برخی بیماران مبتلا به سوختگی دیده می‌شود، به کمترین مقدار خود می‌رسد.»

مدیرعامل شرکت زیست یار مهر اندیش می‌گوید: «پیش‌بینی می‌کنیم که بتوانیم تا ۶ ماهه آینده این محصول را به بازار عرضه کنیم، محصولی که در قدم اول برای بیماران سوانح سوختگی طراحی شده اما برای هر نوع زخمی می‌توان از آن استفاده کرد. تمام ویژگی‌های مورد نیاز برای التیام زخم از رطوبت مناسب تا اکسیژن‌رسانی را این زخم‌پوش‌ها می‌توانند ارائه کنند.»

به گفته ایشان، این محصول مشابه داخلی ندارد و در کشورهای دیگر نیز یک شرکت فنلاندی در حال توسعه این نوع زخم‌پوش‌ها بوده که قرار است در سال جاری میلادی این محصول را به بازار عرضه کند. به گفته مدیرعامل شرکت زیست یار مهر اندیش این فناوری در دنیا بسیار نوپا است.

مهندس رضایی گفت که این شرکت به دنبال کاربردهای دیگر نانوسلولز نیز است و در حال حاضر بخش تحقیق و توسعه این شرکت روی انواع دیگری از محصولات حاوی نانوسلولز کار می‌کند.