محاسباتی کوانتومی در طراحی مواد مورد استفاده در OLED به کار گرفته شد

یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه محاسبات کوانتومی با همکاری دانشگاه بریتیش کلمبیا موفق به استفاده از محاسبات کوانتومی در طراحی مواد مناسب برای OLED شد.

اوتی لومیونیکس (OTI Lumionics) و دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) در یک پروژه همکاری مشترک، نشان داده‌اند روش‌های محاسباتی کوانتومی نسبت به روش‌های کلاسیک استاندارد در شبیه‌سازی تابش نور آلی مزیت‌هایی دارند. آن‌ها در این پروژه از روش کوانتومی خوشه‌ای جفت شده کیوبیت (iQCC) شرکت اوتی لومیونیکس استفاده کردند.

محاسبات کوانتومی پتانسیل بسیار زیادی برای دگرگونی در هر صنعت را دارد، اما تاکنون از این فناوری کمتر در حل مسائل واقعی صنعتی استفاده شده است. مایکل هلندر، مدیرعامل شرکت اوتی لومیونیکس گفت: «در این کار، ما قصد داریم نشان دهیم که روش‌های محاسبات کوانتومی می‌توانند در شبیه‌سازی خواص مواد مورد استفاده در بهترین نمایشگرهای موجود در لوازم الکترونیکی مصرفی، بسیار بهتر از روش‌های رایج باشند. توسعه مواد جدید برای الکترونیک بسیار دقیق است و نیاز به مواد با ویژگی‌های خاص دارد، که یک چالش برای شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای سنتی است. ما روش‌های محاسباتی کوانتومی جدیدی را برای رفع این نیاز با شبیه‌سازی بهتر خواص کلیدی مواد نشر دهنده مورد استفاده در نمایشگرهای OLED ارائه کردیم. این فناوری کوانتومی به ما این توانایی را می‌دهد که به طور کارآمدتری مواد نشر دهنده نور را در نرم‌افزاری طراحی و نمایش دهیم که می‌تواند مشخصات دقیق رنگ و عملکرد مورد نیاز برای نمایشگرها در لوازم الکترونیکی مصرفی نسل بعدی را برآورده کند.»

نتایج این همکاری مشترک نشان می‌دهد که روش‌های محاسبات کوانتومی می‌توانند مزیت قابل توجهی در طراحی مواد مورد استفاده در OLEDها داشته باشند. روش‌های محاسبات کوانتومی را می‌توان برای شبیه‌سازی دقیق‌تر این رنگ‌ها در نرم‌افزار مورد استفاده قرار داد و تعداد موادی را که نیاز به سنتز و آزمایش دارند،کاهش داد. زاخاری هادسون، دانشیار دانشگاه بریتیش کلمبیا گفت: «این پروژه یک کاربرد عملی واضح برای محاسبات کوانتومی ایجاد می‌کند، که نباید آن را ساده انگاشت.»

وی می‌افزاید: «روش کوانتومی iQCC شرکت اوتی لومیونیکس دقت لازم را برای کمک به طراحی کمپلکس‌های آلی فلزی کارآمدتر دارد، که برای توسعه نمایشگرهای OLED بهتر و همچنین مواد دیگر مانند کاتالیزورها بسیار مهم هستند. یافته‌های ما در را به روی بسیاری از موارد استفاده صنعتی برای محاسبات کوانتومی، از توسعه لوازم الکترونیکی مصرف‌کننده بهتر گرفته تا باتری‌ها، کاتالیزورها و داروها باز می‌کند. هیجان زیادی در مورد محاسبات کوانتومی وجود دارد و ما پیش‌بینی می‌کنیم که این فناوری و تحقیقات به سرعت به تکامل خود ادامه دهد.»

شرکت اوتی لومیونیکس با بزرگترین تولیدکنندگان دستگاه‌های تلفن همراه و نمایشگر در جهان برای توسعه مواد پیشرفته برای بهترین لوازم الکترونیکی مصرفی همکاری می کند. با طراحی، با استفاده از شبیه‌سازی‌های کوانتومی، یادگیری ماشین و آزمایش‌های داخلی در دنیای واقعی در تولید آزمایشی، مواد پیشرفته بهتری را توسعه می‌دهد. اوتی لومیونیکس اولین شرکتی است که روش‌های محاسباتی را برای طراحی مواد مرتبط صنعتی توسعه داده و آن‌ها را برای مشکلات تجاری به کار می‌گیرد. شرکت  اوتی لومیونیکس در حال حاضر مواد فعال کننده کلیدی را برای نمایشگرهای OLED که با استفاده از پلتفرم آن توسعه یافته‌اند به تولیدکنندگان پیشرو نمایشگر برای استفاده در نسل بعدی لوازم الکترونیکی مصرفی و خودرو تحویل می‌دهد.