استفاده از داروی siRNA به جای جراحی‌های زیبایی

سرنائومیکس به دنبال آزمون بالینی برای توسعه دارویی است که حاوی siRNA و نانوذره پلی پپتیدی (PNP) است و می‌تواند به رفع چربی غبغب کمک کند. در اثر چاقی فرد چربی زیر چانه جمع شود و غبغب را ایجاد کند که برای رفع آن معمولا از روش‌های تهاجمی استفاده می‌شود.

سرنائومیکس (Sirnaomics) یکی از شرکت‌های‌ دارویی است که در حوزه‌ توسعه‌ داروهای مبتنی بر RNAi فعالیت دارد. این شرکت کارآزمایی فاز اول STP705 را آغاز می‌کند. در این کارآزمایی ده نفر برای ارزیابی ایمنی و تحمل دوز زیر جلدی STP705 مورد آزمایش قرار می‌گیرند. STP705 درمانی مبتنی بر siRNA محصول در حال توسعه این شرکت است، که از خاصیت بازدارندگی دوگانه و انتقال نانوذرات پلی پپتیدی تقویت‌شده برای تخریب مستقیم بیان ژن TGF-β۱ و COX2 استفاده می‌کند.

سرنائومیکس کارآزمایی بالینی فاز I را در مورد داروی مداخله‌گر ریبونوکلئیک اسید (siRNA) خود، موسوم به STP705، در بزرگسالانی که برای کاهش چربی زیرپوستی تحت عمل ابدومینوپلاستی قرار می‌گیرند، آغاز کرده است.

ارزیابی راحتی تزریق و مشخص کردن ایمنی موضعی و سیستمیک برخی از اهداف اولیه این کارآزمایی هستند. همچنین محققان به دنبال تجزیه و تحلیل تغییرات بافت شناسی STP705 به عنوان تزریق زیر جلدی و مقایسه ایمنی و تحمل سه غلظت جداگانه از دارو برای انتخاب دوز برای آزمایشات آینده هستند.

سرنائومیکس اعلام کرده است که این کارآزمایی اولین آزمایشی است که از داروی RNAi برای درمان زیبایی پزشکی استفاده می‌کند.

مایکل مولینو، مدیر سرنائومیکس گفت: «پُری بخش غبغب یک بیماری شایع است که در برابر رژیم غذایی و ورزش مقاوم است و تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله افزایش سن و ژنتیک است. ما امیدواریم که از اطلاعات این مطالعه برای گسترش درمان کاهش چربی این بخش از سر و گردن و سایر زمینه‌های غیرتهاجمی چربی‌زدایی استفاده کنیم. این مطالعه به عنوان طرحی برای مطالعات آینده STP705 برای استفاده در درمان زیبایی پزشکی عمل خواهد کرد.»

جدا از این آزمایش فاز اول، STP705 در حال حاضر در پنج کارآزمایی دیگر در حال تجزیه و تحلیل است. از این فناوری برای درمان سرطان نیز می‌توان استفاده کرد که کارآزمایی‌هایی در این باره در حال انجام است. چندی پیش فاز اول آزمایش STP707 برای درمان فیبروز کبدی در کلانژیت اسکلروزان اولیه در آمریکا انجام شد.