بودجه‌ دولت بریتانیا برای ساخت «خانه سبز» نانویی

یک استارت بریتانیایی به نام وکتور هومز (Vector Homes) که روی روش‌ها و مواد جدید برای ساحت مسکن پایدار و سبز با استفاده از گرافن کار می کند، اعلام کرده است که نزدیک به ۲۰۰,۰۰۰ پوند (تقریباً ۲۴۵,۸۰۰ دلار آمریکا) از بودجه Smart Grant توسط Innovate UK دریافت می‌کند تا با این بودجه بتواند توسعه این نوع مسکن‌ها را تسریع کند.

این بودجه به تامین مالی یک برنامه تحقیقاتی برای توسعه فرمولاسیون‌های مواد پلاستیکی قابل بازیافت تقویت شده با گرافن برای ساخت و سازهای مسکونی کمک می‌کند. این پروژه پلیمرها را با مواد نانو تقویت می‌کند تا استحکام، دوام، عملکرد حرارتی و صوتی و قابلیت بازیافت بیشتر را افزایش دهد.

ناتان فدی، مدیر اجرایی و یکی از بنیان‌گذاران وکتور هومز، گفت که این فرمولاسیون‌ها می‌توانند در بخش‌های مختلف دیگری مانند هوافضا، خودرو و بسته‌بندی نیز کاربرد داشته باشند.

او گفت: «تامین بودجه از سوی Innovate UK یک رای اعتماد واقعی به وکتور هومز در آغاز پیشرفت این شرکت است. رقابت شدیدی برای کمک‌های مالی هوشمند این سازمان وجود دارد، بنابراین از این‌که این بودجه به ما تعلق می‌گیرد مفتخر و هیجان‌زده هستیم. این بودجه ما را قادر می‌سازد تا پروژه تحقیقاتی خود را آغاز کنیم که باعث می‌شود با زنجیره تامین شرکا در سراسر بریتانیا و فراتر از آن، از جمله چندین شرکت چند میلیارد دلاری کار کنیم. هدف ما توسعه فرمول‌های نانو مواد است که پایداری و دوام خانه‌های آینده را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. ساخت و ساز ۴۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی را تشکیل می‌دهد و ماموریت ما کمک به کاهش اثرات زیست‌محیطی آن و همچنین کاهش هزینه‌ها است.

وکتور در نهایت به دنبال تولید انبوه مسکن هوشمند پایدار و مقرون به صرفه از مواد بازیافت شده با گرافن است. این خانه‌ها دارای صدها حسگر خواهند بود که به ارائه کنترل‌های زیست محیطی هوشمند کمک می‌کند.

این سیستم‌های حسگری برای خنک نگه داشتن اتاق‌ها در تابستان، پرده‌های غلتکی را می‌بندد، یا دریچه‌های حمام را در زمستان باز می‌کند تا رطوبت هوا خارج شود. هر خانه وکتور هومز همچنین دارای پنل‌های خورشیدی خواهد بود و انرژی تولید شده توسط آن‌ها در باتری‌هایی ذخیره می‌شود که برای تامین انرژی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فدی گفت: «مواد مورد استفاده در خانه‌های ما از منابع بازیافتی و کارآمد انرژی با ردپای کربن بسیار کمتر از مواد اولیه خام خواهد بود. در صورت عدم استفاده مجدد، می‌توان آن‌ها را در پایان عمر بازیافت کرد و به اقتصاد چرخه‌ای کمک نمود. خانه‌های ما به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تولید و مونتاژ سریع را امکان‌پذیر می‌سازند، و دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند که امکان تعمیر و نگهداری آسان را در طول چرخه زندگی فراهم می‌کند، که همچنین به این معنی است که می‌توانند به سرعت فناوری‌های جدید را در زمان ظهور به کار ببرند. این طرح قبلاً علاقه انجمن‌های مسکن را به خود جلب کرده است که بازار هدف کلیدی ما خواهد بود. آن‌ها تعداد زیادی خانه را مدیریت و نگهداری می کنند، که چالش های لجستیکی قابل توجهی را به همراه دارد که وکتور هومز می‌تواند به آن‌ها رسیدگی کند.»

وکتور هومز برای این پروژه تحقیقاتی با مرکز نوآوری مهندسی گرافن در دانشگاه منچستر همکاری می‌کند. فدی گفت: «ما از پیوستن به GEIC در مرکز اکوسیستم مواد پیشرفته پیشرو جهان در منچستر خوشحالیم. این مشارکت فرصتی فوق‌العاده برای توسعه مواد و سیستم‌هایی است که ما را قادر می‌سازد به هدف خود در کاهش انتشار کربن و هزینه‌های ساخت دست یابیم.»