بنگلادش از فناوری‌نانو برای ساخت جاده استفاده می‌کند

وزارت راه و بزرگراه بنگلادش امیدوار است با استفاده از فناوری نانو در یک ماه ۱۰۰ کیلومتر جاده بسازد. نتایج آزمایش‌ها روی پلیمر اکریلیک برای توسعه جاده‌های بادوام مثبت بوده است.

کارشناسان و مسئولان این کشور گفتند که انتظار می‌رود فناوری نانو سازگار با محیط‌زیست، به وزارت راه و بزرگراه (RHD) و سایر سازمان‌های این حوزه، این امکان را بدهد که در یک ماه ۱۰۰ کیلومتر جاده‌ بادوام بالا بسازند و هزینه‌های ساخت و ساز را نیز به شدت کاهش دهند.

آن‌ها گفتند که “پلیمر اکریلیک” به‌عنوان بخشی از فناوری نانو ظاهر شد تا هزینه‌های ساخت جاده‌ها را حداقل ۳۰ درصد کاهش دهد در حالی که چنین زیرساخت‌هایی به دلیل پایداری بالا نیاز به حداقل هزینه‌های تعمیر و نگهداری دارند.

فاضل رابع، مهندس ارشد وزارت راه و بزرگراه گفت: «به نظر می‌رسد این ماده به عنوان یک فناوری شگفت‌انگیز، به ویژه برای ساخت و ساز جاده‌ها، برای ۴IR (انقلاب صنعتی چهارم) در نظر گرفته شده است. ما می‌توانیم با استفاده از این محصول فناوری نانو، یعنی پلیمر اکریلیک، در مدت یک‌ماه ۱۰۰ کیلومتر جاده بسازیم. پلیمر اکریلیک مانند پلاستیک، مقاوم در برابر آب بوده، تقریبا فاسد نشدنی است که به طور همزمان ظرفیت باربری جاده‌ها را افزایش می‌دهد.»

این مقام وزارت راه و بزرگراه در این باره گفت: «بنابراین ما انتظار داریم که این فناوری پایداری جاده‌های ما را حداقل تا ۵۰ سال افزایش دهد و در نتیجه هزینه نگهداری آن‌ها را به حداقل برساند.»

رابع گفت که نظرات او بر اساس یافته‌های علمی یک تیم تحقیقاتی شش نفره است که او منجر به انجام یک مطالعه ۱۰ ماهه گسترده در مورد اثربخشی و امکان سنجی فناوری از آوریل ۲۰۲۱ تا ژانویه ۲۰۲۲ شده است. این فناوری اکنون در دسترس بنگلادش قرار گرفته است و می‌توان از آن برای ساخت سدها و خاک‌ریزها با هزینه‌های بسیار کمتر در دوره‌های سریع‌تر استفاده کرد.

حسین پاتان، مهندس ارشد وزارت راه و بزرگراه  گفت که این وزارتخانه رسما یافته‌های تحقیقاتی این گروه را دریافت کرده و تصمیم گرفته است تا کارایی پلیمر اکریلیک را از طریق آزمایش‌های بیشتر تایید کند.

وی افزود: «پس از آن جلساتی را با ذینفعان مرتبط ترتیب خواهیم داد و سپس با استفاده از پلیمر اکریلیک به ساخت جاده‌ها خواهیم پرداخت.»

کارشناسان که در تیم مطالعه رابع مشارکت داشتند، گفتند که نمونه‌های خاک را از ۲۲ منطقه در سرتاسر بنگلادش جمع‌آوری کرده و آن‌ها را در نسبت‌های مختلف با پلیمر اکریلیک در منطقه ماهشخالی آزمایش کردند.

مهندس ابوالحسین، یکی از اعضای ارشد تیم تحقیقاتی، گفت: «ما همچنین آزمایش میدانی پلیمر اکریلیک را در آن منطقه انجام دادیم که کارایی بالای این فناوری را نشان داد.»

سازمان‌هایی مانند وزارت راه و بزرگراه و دپارتمان مهندسی دولت محلی (LGED) می‌توانند با استفاده از محصول نانویی حداقل ۲۰ درصد در هزینه ساخت و ساز صرفه جویی کنند.

رابع گفت: «به نظر می‌رسد روش ساخت و ساز جاده بسیار ارزان، پایدار و آسان است و خاک در بنگلادش نیز به طور استثنایی برای مخلوط کردن با پلیمر اکریلیک مناسب است.»

وی این روش را یک راهبرد راه‌سازی بادوام و مقرون به صرفه توصیف کرد و افزود که تیم پیشنهادی این روش را به عنوان “فناوری جاده در بنگلادش” نام‌گذاری کرده‌اند.

در روش سنتی آجر و سنگ به عنوان عنصر اصلی ساخت پایه و زیربنای جاده استفاده می‌شود، در این فناوری پلیمر اکریلیک به این عناصر اضافه می‌شود.