عرضه «طیف‌سنج مرئی-فرابنفش-مادون قرمز نزدیک»، با قدرت تفکیک نانومتری

شرکت دانش‌بنیان بلورآزمای سنجش نور دستگاه طیف سنج مرئی/فرابنفش/مادون قرمز نزدیک، تولید و به بازار عرضه کرده است. قدرت تفکیک این دستگاه در محدوده ۱ – ۰٫۱ نانومتر بوده که براساس نیاز کاربر، قابلیت طراحی و ساخت دستگاه (تغییر رزولوشن و گستره طول موجی) وجود دارد.

طیف‌سنجی نوری یک روش آنالیز طیفی است که برای اندازه‌گیری اجزای طیفی یک نمونه به کار برده می‌شود. طیف‌سنج‌ها شدت نور یک منبع را به عنوان تابعی از طول موج یا فرکانس نمایش می‌دهند. این ادوات در ابتدا برای مطالعات اولیه فیزیک، نجوم و شیمی مورد استفاده قرار می‌گرفت ولی امروزه با پیشرفت دستگاه‌ها و آنالیز طیف سنجی، از طیف‌سنجی برای تشخیص ساختار عناصر آلی، دارویی و فلزات در سایر دستگاه‌ها مانند اسپکتروفوتومتر، کوانتومتر و میکرو رامان نیز استفاده می‌‌شود. این دستگاه به صورت مدولار نیز برای تست‌های اسپکتروسکوپی از قبیل جذب و عبور، بازتاب و فلورسانس کاربرد آزمایشگاهی دارد.

دستگاه طیف سنج مرئی/فرابنفش/مادون قرمز شرکت بلورآزمای سنجش نور منابع تابش مختلف در بازه‌های مختلف طول موجی ماورا بنفش، مرئی، مادون قرمز داشته و طیف بازتابی از انواع مواد مایع و جامد را ارائه می‌دهد.

این دستگاه، نرم‌افزاری با کاربردی آسان داشته و ابزارهای مختلفی برای بررسی نمونه در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این دستگاه می‌تواند نور محیط را حذف کند و همچنین امکان پیدا کردن قله طیف‌های مختلف در این ابزار وجود دارد.

یکی از مزیت‌های این دستگاه ابعاد کوچک و وزن کم آن است که موجب شده تا این طیف‌سنج قابل حمل باشد. در لیست لوازم جانبی این دستگاه، منبع نوری دوتریم هالوژن، منبع نوری هالوژن تنگستن، پروب بازتابی ۹۰ درجه و ۴۵ درجه، نمونه مرجع، کووت و هولدر کووت به همراه فیبر نوری به چشم می‌خورد.

شرکت دانش بنیان بلورآزمای سنجش نور یا به اختصار بلورآزما به همت جمعی از متخصصان و اساتید فعال دانشگاه در حوزه دانش‌های بنیادی با هدف طراحی و تولید دستگاه‌های پیشرفته اپتیکی، اسپکتروسکوپی و الکترواپتیک در سال ۱۳۹۵ تشکیل شد. این مجموعه در سه بخش مشاوره و انجام پروژه‌های اپتیک و الکترواپتیک صنعتی و دانشجویی، طراحی سیستم‌ها و دستگاه‌های حوزه اپتیک و اپتوالکترونیک و خدمات اپتیک و طیف‌سنجی‌ فعالیت می‌نماید. این شرکت به عنوان یک شرکت فعال در زمینه ساخت تجهیزات پیشرفته (Hi-tech) محصولات خود را در داخل و خارج از کشور به مراکز مختلف علمی، تحقیقاتی و صنعتی ارائه می‌نماید. از جمله محصـولات این شرکت انواع دستگاه‌های اسپکتروفتومتر دابل بیم ، سینگل بیم ، تمام اتوماتیک و مانیتوردار به همراه ری اجنت ، اسپکترومتر نوری با بازه‌های طول موجی مختلف، انواع اسپکتروفتومتر صنعتی و تحقیقاتی، انواع منابع نوری(لامپ دوتریم هالوژن – لامپ کالیبراسیون جیوه – لامپ هالوژن تنگستن)، انواع درایورهای CCD و تجهیزات جانبی است.