تراشه مولکولی جدید چهره صنعت تولید مدرن را تغییر می‌دهد

محققان دانشگاه کوئینزلند فرآیند شیمیایی جدیدی را برای تولید مولکول‌هایی که بلوک‌های سازنده داروها، واکسن‌ها و مواد ذخیره‌سازی انرژی هستند، آغاز کرده‌اند.

پروفسور مت ترائو از موسسه استرالیایی مهندسی زیستی و نانوفناوری دانشگاه کوئینزلند (AIBN) برای درک بیشتر و توسعه این فرآیند، بورسیه ARC را به ارزش ۲٫۹ میلیون دلار دریافت کرده است.

تراو و تیمش در AIBN روشی منحصر به فرد برای سنتز مولکول‌ها بر روی یک تراشه کوچک کنترل شده الکترونیکی یا ویفر سیلیکونی اختراع کرده‌اند.

پروفسور تراو گفت: «ما توانسته‌ایم واکنش‌های شیمیایی را روی یک تراشه کوچک در مقیاس نانو تسریع و کنترل کنیم. این موضوع می‌تواند امکان تولید بر حسب تقاضا، کوچک‌سازی شده و از راه دور را به روشی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر و سازگار با محیط زیست ممکن کند. درست مانند چاپ سه‌بعدی که تولید را در مقیاس بزرگتر متحول کرده است، این فناوری می‌تواند تولید مدرن را در مقیاس مولکولی تغییر دهد.»

او گفت: «این پلتفرم فناوری نانو می‌تواند واکنش‌های شیمیایی را به روش‌هایی که در کارخانه‌های بزرگ مقیاس معمولی امکان‌پذیر نیست، تسریع کند.»

تراو گفت که این فناوری را می‌توان در تولید محصولات نجات بخش به کار برد. او افزود: «هرچه تحقیقات بیشتری انجام دهیم تا بفهمیم دقیقاً چه اتفاقی برای این مولکول‌ها در مقیاس نانو می‌افتد، کاربردهای بیشتری را برای روش‌های کاملاً جدید برای تولید محصولاتی مانند داروها، واکسن‌ها و مواد ذخیره‌سازی انرژی مشاهده می‌کنیم.»

این پروژه بر اساس تحقیقات قبلی پروفسور تراو در مورد تراشه‌های مقیاس نانو است. او گفت:‌ «این کار برگرفته از تحقیقاتی بود که در آن از تراشه‌های مقیاس نانو برای شناسایی مولکول‌های نادر در خون استفاده کردیم. من مفتخرم که تیم تحقیقاتی ما به شدت به ایده‌ اولیه خود متعهد بود. اکنون این فعالیت‌ها به ثمر نشسته است و به طور بالقوه می‌تواند به تولید محلی و جهانی مولکول‌های ضروری کمک کند.»