نانورنگ فرموله شده برای استفاده در صنعت ریخته‌گری ماسه‌ای

شرکت نانوتک فام گیتی که در حوزه توسعه و تولید رنگ‌های نانویی فعالیت دارد، به تازگی فناوری نانورنگ ویژه‌ای را برای استفاده در صنعت ریخته‌گری ماسه‌ای توسعه داده است. فولادین ذوب آمل متقاضی استفاده از این فناوری است.

«نانو پوشان پایه آب» فناوری جدید شرکت نانو تک فام گیتی است. پوشان پایه در ماهیچه‌های ریخته‌گری چدن (نظیر ماهیچه‌های اویل گالری، واتر جاکت، سایر ماهیچه‌های بدنه موتور و سر سیلندر) مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پوشان به سادگی با آب رقیق می‌شود و به کمک مواد نسوز و سیستم رزینی مخصوص خود دارای قابلیت نسوزندگی و عایق بسیار بالا است.

پوشان نسوز را می‌توان یک نوع رنگ فرموله شده برای استفاده در صنعت ریخته‌گری ماسه‌ای دانست. تفاوت آن‌ها با رنگ‌های معمولی در این است که به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند تا در برابر دمای بالای فلز مذاب مقاومت کرده و به‌صورت یک مانع در برابر فلز مذاب، سطح ماهیچه و یا قالب ماسه‌ای قرار گیرند. مزایای حاصل از پوشان ریخته‌گری زمانی قابل دستیابی است که به‌صورت صحیح انتخاب، آماده‌سازی و اعمال شوند. عدم رعایت هر یک از این موارد می‌تواند منجر به سطح قطعه نامناسب و یا بروز عیوب مختلفی نظیر طبله‌، مک‌های گازی‌ و آخال شود.

از جمله مزیت‌های این فناوری می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

کاهش هزینه‌های تمیز کاری

کاهش یا حذف نفوذ ذوب

کاهش یا حذف ماسه‌سوزی

جلوگیری از شسته شدن ماسه توسط مذاب

سطح قطعه صاف‌تر

بهبود کلی کیفیت قطعه

کاهش ضایعات

فولادین ذوب آمل به تولید قطعات فولادی و ریخته‌گری آهن برای OEM، بازار خودرو، قطعات سنگین، معدنی و صنعت ساختمانی با حجم تولید ۷۷۷۰۰ تن ریخته‌گری آهن و ۱۰۰۰۰۰ تن شمش آلیاژ فولادی در سال می‌پردازد.