راه‌اندازی هاب سلول‌درمانی و ژن‌درمانی برای کمک به شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها

یک مرکز جدید برای ژن‌درمانی و سلول درمانی در خارج از بوستون با هدف ارائه فضای آزمایشگاهی و کمک به محققان در حال توسعه داروهای پیچیده افتتاح شد.

این مرکز که به نام Landmark Bio شناخته می‌شود و در واترتاون، ماساچوست مستقر است، با همکاری گسترده بین دانشگاه هاروارد، MIT ، چند بیمارستان و شرکت‌های زیست‌فناوری در منطقه راه‌اندازی شد.

ساخت این مرکز، اولین بار در سال ۲۰۱۹ اعلام شد که در ابتدا “مرکز نوآوری و ساخت بیولوژیکی پیشرفته” نامیده می‌شد و هدف آن رسیدگی به چیزی بود که بنیان‌گذاران آن، آن را گلوگاه در تبدیل تحقیقات ژن و سلول درمانی به چشم‌انداز دارویی می‌نامند.

تولید داروهای ژنتیکی دشوار و پرهزینه است و به قابلیت‌های تولیدی نیاز دارد که اکثر مؤسسات تحقیقاتی آن را ندارند. عدم دسترسی به این مواد، مانند ابزارهای انتقال ویروسی که از بسیاری از ژن‌درمانی‌ها پشتیبانی می‌کنند، می‌تواند پروژه‌های تحقیقاتی امیدوارکننده در مراحل اولیه را پیش از تبدیل شدن به برنامه‌هایی که می‌توانند وارد آزمایش‌های بالینی شود و توسط استارت‌آپ‌های زیست‌فناوری توسعه داده شوند، متوقف کند.

Landmark، با بودجه ۷۵ میلیون دلاری، یکی از نهادهایی است که برای پر کردن این شکاف در حال ظهور است. این شرکت سال گذشته بازسازی یک مرکز ۴۴۰۰۰ فوت مربعی را آغاز کرد که قرار است به تمام جنبه‌های تحقیقات و تولید پزشکی ژنتیک کمک کند.

از جمله امکانات موجود در این مرکز، به‌عنوان مثال، فضای آزمایشگاهی برای تحقیقات و هشت اتاق تمیز برای سلول درمانی، ویرایش ژنوم، و همچنین ابزارهای تحویل مانند ناقل‌های ویروسی و تولید نانوذرات لیپیدی است. این شرکت همچنین خدمات مشاوره نظارتی و توسعه دارو را ارائه می‌دهد.

این شرکت توسط ران ژنگ، یکی از مدیران سابق Amgen و Genzyme اداره می‌شود و ۶۰ نفر در آن استخدام می‌شوند و برنامه‌هایی برای گسترش نیروی انسانی به بیش از ۱۰۰ نفر در سال‌های آینده وجود دارد.

ژنگ Landmark را راه‌حل یک مرحله‌ای برای استارتاپ‌هایی خواند که در تولید و آزمایش نیاز به حمایت دارند. ژنگ گفت: «ما با یک انکوباتور بسیار متفاوت هستیم. همکاران ما به اینجا می‌آیند و می‌خواهند یک محصول درمانی تولید کنند، بنابراین ما با آن‌ها در مورد اینکه آن محصول چگونه به نظر می‌رسد، چه مسیرهایی را باید کاوش کنیم و چگونه فرآیندها باید به طور کامل توسعه داده شوند تا محصول تولید شود، کار می‌کنیم. حتی زمانی که شرکت در حال ساخت تاسیسات خود بود، تقاضا واضحی در بازار احساس می‌شود.»

به گفته وی، این شرکت اولین مشتری خود را حتی قبل از تاسیس مرکز، داشت.