لو دادن سلول‌های سرطانی که از دید سیستم ایمنی بدن پنهان شده‌اند!

تیمی از محققان در مرکز سرطان اندرسون دانشگاه تگزاس، یک پلتفرم نانویی توسعه داده‌اند که می‌تواند نحوه مشاهده سلول‌های تومور جامد توسط سیستم ایمنی را تغییر دهد و آن‌ها را نسبت به ایمونوتراپی پذیراتر کند. یافته‌های پیش بالینی این پروژه نشان می‌دهد که این رویکرد، پتانسیل کاربرد گسترده‌ای در بسیاری از انواع سرطان دارد.

نتایج این پروژه درقالب مقاله‌ای با عنوان Immunological conversion of solid tumours using a bispecific nanobioconjugate for cancer immunotherapy در Nature Nanotechnology منتشر شده است. جزئیات درج شده دراین مقاله، استفاده از این پلت‌فرم برای اتصال مصنوعی یک مولکول فعال‌کننده به سطح سلول‌های تومور را نشان می‌دهد که باعث ایجاد پاسخ ایمنی در مدل‌های درون‌تنی و برون‌تنی می‌شود.

جیانگ از محققان این پروژه گفت: «با این پلت‌فرم جدید، ما راهبردی داریم که در آن می‌توان یک تومور جامد را به یک تومور خونی تبدیل کنیم، که اغلب نرخ پاسخ بسیار بالاتری به درمان‌های ایمونوتراپی دارد. اگر بتوانیم این رویکرد را در کلینیک پیاده‌سازی و تایید کنیم، ممکن است این فناوری ما را قادر سازد تا به حداکثر سطح فعالیت داروهای ایمونوتراپی با سرطان‌هایی که به طور سنتی به خوبی پاسخ نمی‌دهند، نزدیک شویم.»

ایمونوتراپی نرخ پاسخ بالایی در سرطان‌های خون مانند لوسمی و لنفوم دارد، اما موفقیت در تومورهای جامد متغیر است. دانشمندان روی درک بیشتر مکانیسم‌هایی که مانع از پاسخ بهتر می‌شوند، کار کرده‌اند. یک توضیح این است که بیان متنوع مولکول‌های تنظیم‌کننده ایمنی در سرطان خون در مقابل سلول‌های تومور جامد بر نحوه تعامل آن‌ها با سلول‌های ایمنی تأثیر می‌گذارد.

گیرنده ۷ عضو خانواده مولکول فعال‌کننده لنفوسیتی سیگنال دهنده (SLAMF7) در فعال کردن سلول‌های ایمنی بدن در برابر سلول‌های سرطانی بسیار مهم است و به‌عنوان سیگنال “مرا از بین ببر” عمل می‌کند. با این حال، این گیرنده‌ها تقریباً به طور انحصاری در سطح سلول‌های سرطانی خون یافت می‌شود و نه در سلول‌های تومور جامد، که آن را به یک هدف جذاب برای رویکرد تبدیل ایمنی محققان تبدیل می‌کند.

برای ارتقای بیان SLAMF7 بر روی سلول‌های تومور جامد، محققان پلتفرم نانوکانژوگه تبدیل‌کننده تومور (BiTN) را توسعه دادند. این نانو‌سیستم‌ها با یک مولکول برای اتصال به سطح سلول‌های تومور هدف و مولکول دوم برای فعال کردن پاسخ ایمنی، طراحی شده‌اند.

در این مطالعه، محققان از BiTN با SLAMF7 و یک آنتی‌بادی شناسایی HER2 برای هدف قرار دادن سلول‌های سرطان پستان HER2 مثبت استفاده کردند. در مدل‌های آزمایشگاهی، نانوکونژوگه با موفقیت SLAMF7 را به سلول‌های سرطان پستان متصل کرد که منجر به فاگوسیتوز یا بلع توسط سلول‌های ایمنی شد. این رویکرد همچنین سلول‌های سرطان پستان را نسبت به درمان با آنتی‌بادی ضد CD47 حساس کرد که سیگنال «من را از بین نبر» را از سلول‌های تومور برای افزایش بیشتر پاسخ‌ها در تومورهای جامد مسدود می‌کند.

به گفته نویسندگان، یکی از هیجان‌انگیزترین بخش‌های این پلتفرم، کاربردهای بالقوه گسترده آن است. این رویکرد مختص یک نوع سرطان یا یک مولکول تنظیمی نیست، بلکه این پتانسیل را دارد که یک راهبرد جهانی برای چندین نوع مختلف تومور جامد باشد. به‌عنوان اثبات مفهوم، نویسندگان همچنین BiTN را با فولات به جای آنتی‌بادی ضد HER2 برای هدف قرار دادن سرطان پستان سه‌گانه منفی با نتایج مشابه توسعه دادند.