نانوذرات نقره به کمک کشاورزان برای نگهداری کیوی می‌آید

محققان چینی نشان دادند که استفاده از نانوذرات نقره می‌تواند پوسیدگی و خرابی میوه کیوی را، پس از برداشت، کاهش دهد. این نانوذرات روی چهار پاتوژن مهم کیوی مورد آزمایش قرار گرفت.

کیوی به دلیل عطر و طعم ویژه‌ای که دارد، از میوه‌های بسیار محبوب قلمداد می‌شود که غلظت بالای مواد معدنی، ویتامین C و سایر مواد مغذی موجب جذابیت زیاد این میوه در بین مصرف‌کنندگان شده است.

فعالیت ضد قارچ و مکانیسم نانوذرات نقره‌ در برابر چهار عامل بیماری‌زا که باعث پوسیدگی کیوی پس از برداشت می‌شود، مورد بررسی قرار گرفته است.

از آنجا که تقاضا برای کیوی در حال رشد است و چین در حال افزایش حجم تولید این میوه است، بیماری پوسیدگی پس از برداشت موضوع بسیار مهمی قلمداد می‌شود. میزان آلودگی به‌طور متوسط ​نزدیک به ۳۰ ٪ تا ۵۰ ٪ است که در نتیجه ۱۰۰۰۰۰ تن ضرر در سال به کشاورزان چینی تحمیل می‌شود که این امر به شدت توسعه سالم این صنعت را محدود می‌کند.

در باغ گیاه‌شناسی ووهان آکادمی علوم چین، دانشمندان فعالیت ضد قارچی و مکانیسم نانوذرات نقره (AGNPS) را در برابر چهار پاتوژن به‌نام Alternaria Alternata ،Diaporthe Actinidiae ،Botryosphaeria dothidea و Pestalotipsis Microsporua را ارزیابی کردند.

محققان دریافتند که AGNPها تأثیرات مهارکننده متنوعی بر رشد میسلی و جوانه‌زنی اسپور چهار پاتوژن به نمایش می‌گذارند.

این امر باعث افزایش نفوذپذیری غشای سلولی و نشت مواد داخل سلولی شده و منجر به تخریب ساختاری سلولی و اندام‌ها شده است. علاوه‌بر این، توالی رونویسی از میسلیوم تحت درمان با AGNP (24H/48H) برای شناسایی مکانیسم مولکولی انجام شد.

دانشمندان تصور می‌کنند که AGNPها فنوتیپ آلوده و علائم فلورسانس را در کیوی کاهش داده و همچنین تکثیر پاتوژن و ایجاد بیماری پوسیدگی کیوی پس از برداشت به دلیل باقی ماندن مقداری یون Ag در پوست میوه یا پالپ، کاهش می‌یابد. این موضوع نشان می‌دهد که استفاده از AGNPS برای کیوی بی‌خطر است.

دانشمندان تأیید کردند که از AGNPها می‌توان برای تنظیم بیماری پوسیدگی کیوی استفاده کرد و پایه و اساس استفاده از AGNP‌ها را برای تنظیم سایر بیماری‌های قارچی میوه قرار داد.

این مطالعه توسط برنامه ملی تحقیق و توسعه کلیدی استان هوبی، صندوق اختصاصی سیستم تحقیقات کشاورزی چین، بنیاد ملی علوم طبیعی چین و بنیاد دفتر علوم و فناوری ووهان پشتیبانی شد.