درمان چاقی با نانومواد کاتیونی انجام شد

محققان نشان دادند که نانومواد کاتیونی می‌تواند برای درمان چاقی استفاده شود. نتایج روی موش‌های آزمایشگاهی موفقیت‌آمیز بوده است.

محققان مدت‌هاست که در مورد نحوه درمان چاقی، یک بیماری جدی که می‌تواند منجر به فشار خون بالا، دیابت، التهاب مزمن و بیماری‌های قلبی عروقی شود، کار می‌کنند. مطالعات همچنین نشان داده است که همبستگی شدیدی بین چاقی و سرطان وجود دارد. داده‌های برخی محققان نشان می‌دهد که سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و چاقی عوامل موثر در سرطان در سراسر جهان است.

توسعه سلول‌های چربی، که از یک پیش‌ساز فیبروبلاست مانند تولید می‌شوند، نه تنها ژن‌های خاص سلول‌های چربی را فعال می‌کند بلکه با ذخیره لیپیدهای بیشتر آ‌ن‌ها را نیز رشد می‌دهد. اما ذخیره بیش از حد لیپید می‌تواند سلول‌های چربی را ناسالم کند و منجر به چاقی شود.

یک چالش مهم در درمان چاقی این است که هدف قرار دادن بافت چربی، دشوار است. دو نوع اصلی چربی وجود دارد: چربی احشایی، که در بافت‌های داخلی نظیر معده، کبد و روده‌ها وجود دارد و چربی‌های زیر جلدی که در زیر پوست در هر نقطه از بدن یافت می‌شود. تا به امروز، هیچ راهی برای درمان بافت چربی احشایی وجود نداشته و درمان‌های فعلی برای چربی‌های زیر جلدی مانند لیپوساکشن تهاجمی و مخرب است.

دو مطالعه جدید از محققان مهندسی کلمبیا و مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا ایروینگ (CUIMC) ممکن است پاسخی برای هدف قرار دادن سلول‌های چربی داشته باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که با استفاده از نانومواد کاتیونی که می‌توانند مناطق خاصی از چربی را هدف قرار داده و از ذخیره ناسالم سلول‌های چربی بزرگ شده جلوگیری کنند.

پژوهشگران دریافتند که بافت چربی حاوی مقادیر زیادی از ماتریس (ECM) با بار منفی، برای نگه داشتن سلول‌های چربی است. آن‌ها فکر می‌کردند که این شبکه ECM با بار منفی ممکن است یک سیستم بزرگراهی برای مولکول‌های با بار مثبت فراهم کند. بنابراین آن‌ها یک نانومواد با بار مثبت، پامام نسل ۳ (P-G3) را به کار گرفتند و آن را به موش‌های چاق تزریق کردند. P-G3 به سرعت در سراسر بافت گسترش یافت و این تیم از اینکه روش آن‌ها برای هدف قرار دادن چربی احشایی به‌طور خاص کار می‌کند، هیجان‌زده شدند.

P-G3 برنامه ذخیره لیپید را در سلول‌های چربی خاموش کرد و موش ها وزن خود را از دست دادند. این امر کاملاً غیر منتظره بود. P-G3 به تشکیل سلول‌های چربی جدید کمک می کند و همچنین مانع از ذخیره لیپیدهای ناسالم سلول‌های چربی بزرگ شد.

لئونگ گفت: «با استفاده از P-G3، سلول‌های چربی هنوز هم می‌توانند وجود داشته باشند، اما آن‌ها نمی‌توانند رشد کنند. مطالعات ما یک استراتژی غیر منتظره برای درمان چربی‌های احشایی است و جهت جدیدی از کاوش در نانومواد کاتیونی برای درمان بیماری‌های متابولیک را نشان می‌دهد.»