سارا بزرگمهر، دانشآموز مستعدی که موفق به کسب مدال طلا در پانزدهمین المپیاد دانشآموزی علوم و فناوری نانو شده است، از تجربه خود در این رقابت علمی و تأثیر آن بر مسیر آموزشی و حرفهایاش میگوید.

صحبتهای شنیدنی برنده مدال طلا پانزدهمین المپیاد دانشآموزی علوم و فناوری نانو
وی آشنایی اولیه خود با فناوری نانو و المپیاد مربوطه را از طریق پژوهشسرای جابربنحیان بیرجند و مسابقات علمی و پژوهشی عنوان کرده و علاقه شخصی خود به مهندسی مواد و علوم نانو را از دلایل شرکت در این رقابت دانسته است.
او که در دوره پانزدهم این المپیاد موفق به کسب مدال طلا شده، سطح علمی دوره تابستانه المپیاد نانو را بهترین رویدادی دانسته که در طول دوران دانشآموزی در آن شرکت کرده است. این دوره نهتنها به لحاظ علمی برای او بسیار ارزشمند بوده، بلکه مهارتهای جانبی نظیر کار گروهی، مدیریت همزمان چند مسئله، خلاقیت در حل مسائل و تجربه زندگی خوابگاهی را نیز برایش به همراه داشته است.
سارا بزرگمهر همچنین تجربه شرکت در المپیاد شیمی را نیز در سالهای دهم و یازدهم داشته اما در آن موفق به کسب مدال نشده است. وی این شکست را نیروی محرکهای برای تلاش بیشتر در المپیاد نانو عنوان کرده و همین موضوع را یکی از عوامل موفقیت خود در این حوزه دانسته است.
درخصوص منابع مطالعاتی، وی منابع معرفیشده توسط باشگاه نانو را بهترین گزینه برای آمادهسازی آزمون مرحله اول و دوم دانسته و بر تسلط کامل بر این منابع تأکید کرده است. او برای افزایش آمادگی خود، نمونه سؤالات دورههای گذشته را بهصورت زماندار حل کرده و نکات مهم را یادداشتبرداری و تحلیل کرده است. همچنین، شرکت در کلاسهای آمادگی المپیاد، اعم از کلاسهای آنلاین باشگاه نانو و دورههای برگزارشده در پژوهشسرای شهرشان، نقش موثری در موفقیت او داشته است.
بزرگمهر معتقد است که سؤالات هر دو مرحله المپیاد، علاوه بر اتکا به منابع معرفیشده، بسیار خلاقیتمحور هستند و تسلط بر مباحث همراه با توانایی حل مسئله به شیوههای نوین، نقش اساسی در موفقیت دارد. به گفته او، سطح علمی سؤالات در هر دوره ارتقایافته و شاهد پیشرفت مستمر این رقابت علمی هستیم.
خانم بزرگمهر شرکت در المپیادهای علمی را به سایر دانشآموزان توصیه کرده و آن را تجربهای ارزشمند دانسته که علاوه بر افزایش دانش، دیدگاه وسیعتری برای انتخاب رشته در کنکور سراسری ایجاد میکند. او معتقد است که شرکت در این رقابتها میتواند یکی از بهترین تجربیات دوران دانشآموزی باشد و مسیر علمی و حرفهای دانشآموزان را به طرز قابلتوجهی شکل دهد.