تولید پوشش شفاف حاوی نانوسیم با رسانایی بالا

یک شرکت سوئیسی با استفاده از فناوری نانوسیم نقره، پوشش شفافی با خواص ضدمیکروبی ساخته است که هدایت الکتریکی قابل توجهی نیز دارد. علاوه براین، این شرکت محصولات ضدمیکروبی برپایه روغن‌های گیاهی نیز دارد.

گروه HEIQ سوئیس در حال معرفی یک محصول ضدمیکروبی جدید برای پلیمرها بر اساس روغن نعناع است. این شرکت گفته است که این محصول در پاسخ به تقاضای بازار برای راه‌حل‌های سبزتر و افزایش فشار نظارتی بر ضد میکروبی‌های معمولی مانند نقره و تریکوزان مورد استفاده در صنعت پلاستیک است.

محصول Life Natural شرکت Heiq  یک ضد میکروبی مبتنی بر نعناع است که نشان‌دهنده اثربخشی طیف گسترده در برابر باکتری‌ها است و می‌تواند در طیف وسیعی از پلیمرها از جمله موارد شفاف مانند پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن، پلی‌استایرن، ABS و PVC استفاده شود. Life Natural بدون بو بوده و می‌تواند برای پارچه‌ها (پنبه، سلولزیک یا پلی‌استر) ، کفی فوم، چرم و روترهای PVC استفاده شود. این ترکیب ضدمیکروبی با قانون وضع شده برای محصولات حشره‌کش‌، قارچ‌کش و جوندگان (FIFRA) مطابقت دارد.

آندرس اولسون، مدیر فروش HEIQ، توضیح داد: «ما راه‌حل‌های داخلی ضد میکروبی را برای پلاستیک ارائه می‌دهیم، و به طور معمول با ترکیب‌کنندگان و سازندگان مستربچ همکاری می‌کنیم تا نیازهای ضدمیکروبی برای کاربران نهایی و حوزه پزشکی را برطرف کنیم.»

اولسون همچنین پیشنهادات ضدمیکروبی مبتنی بر نقره این شرکت را برای برنامه‌های درجه حرارت بالا به نام Heiq Hyprotecht تشریح کرد، که می‌تواند در دوزهای قابل توجهی پایین‌تر در مقایسه با ضدمیکروبی مبتنی بر نقره استفاده شود. به عنوان مثال، افزودنی مبتنی بر نقره Heiq Hyprotecht فقط در یک سوم دوز مورد نیاز محصولات رقیب استفاده می‌شود، که هزینه‌های بی‌نظیر و شفافیت عالی را به همراه دارد. نقره به‌طور معمول رزین‌هایی مانند پلی‌استر را تغییر می‌دهد. برنامه‌های هدف شامل وسایل پزشکی، لوازم خانگی، مواد غذایی و سطوح آماده‌سازی و کفش و کفش است.

این شرکت محصول دیگری به نام HEIQ ECOS را توسعه داده است، که یک پوشش بازتابی شفاف بر اساس فناوری نانوسیم نقره است. این پوشش تا ۹۸ ٪ نور مرئی را منتقل می‌کند و می‌تواند به‌عنوان لایه‌های گرمایش شفاف، سیم‌کشی نامرئی، پوشش‌های رسانا و الکترونیک چاپی عمل کند، یا از تخلیه استاتیک اجزای الکترونیکی محافظت کند.

پوشش‌های مبتنی بر نانوسیم‌های نقره‌ای HEIQ ECOS برای انواع بسترها از جمله سفت و انعطاف‌پذیر مناسب هستند. در مقایسه با پلیمرهای رسانا مانند PEDOT/PSS ،HEIQ ECOS می‌تواند هدایت قابل توجهی بهتر با انتقال/شفافیت نوری همزمان بالاتر در محدوده مرئی (۴۰۰ تا ۸۰۰ نانومتر) نشان دهد. نانوسیم‌های نقره قدرت خود را برای برنامه‌های کاربردی که در آن به ۵۰ تا ۱۰۰ اهم در متر مربع نیاز  است، نشان می‌دهد.