تصاویر هولوگرافی حساس به رطوبت با نانوچاپ تولید شد

پژوهشگران فناوری ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان تصاویر هولوگرافی را طراحی کرد که هنگام تماس با آب تغییر می‌کند. این فناوری جدید امکان تجاری‌سازی زیادی دارد، زیرا می‌تواند تصاویر هولوگرافیک بسیار زیادی را با آن ایجاد نمود. یک شرکت در حال کمک به تجاری‌سازی این فناوری است.

این نمایشگر پاسخگو به رطوبت بوده به طوری که بسته به میزان رطوبت، میزان روشنایی و رنگ آن تغییر می‌کند.‌ این تیم برای اولین بار با موفقیت تصاویر هولوگرافی را با روشنایی قابل تنظیم با استفاده از پلی وینیل الکل (PVA) تحقق بخشید. پلی وینیل الکل به قدری انعطاف‌پذیر است که معمولاً برای تولید چسب مایع یا برخی دوغاب‌ها استفاده می‌شود و یکی از خصوصیات متمایز آن این است که با افزایش رطوبت متورم می‌شود. در این فناوری، یک تصویر هولوگرافی که در درجه‌ای از رطوبت کم دیده می‌شود، به تدریج با افزایش رطوبت نامشخص می‌شود.

علاوه بر این‌، این تیم نمایشگری را ارائه کرده که بر روی آن رنگ‌های ساختاری قابل تنظیم باشند. با افزایش رطوبت، یک تصویر آبی دیده می‌شود و با رطوبت کم تصویر قرمز می‌شود. اگر رطوبت خوب تنظیم شود، علاوه بر دو رنگ، ممکن است تمام رنگ‌های RGB برای چاپ تصاویر استفاده کردند. این تصاویر حتی در یک بستر انعطاف‌‌پذیر نیز می‌توانند به وضوح ایجاد شوند. علاوه بر این، یک پیکسل واحد از این نمایشگر، که به ۷۰۰ نانومتر می‌رسد، از پیکسل‌های نمایشگرهای تجاری فعلی کوچکتر است. پیش‌بینی می‌شود این ساختار به فناوری اصلی نمایشگرهای نانوساختار تبدیل شود.

یافته‌های این مطالعه بسیار مورد توجه قرار گرفته است زیرا ممکن است بتوان از این فناوری تازه توسعه یافته برای جلوگیری از تولید کالاهای تقلبی استفاده کرد و از آن در حوزه‌هایی نظیر صنعت مواد غذایی و اسناد مهم مانند گذرنامه به‌عنوان برچسب امنیتی استفاده کرد.

این تیم با شرکت مینتینگ اند سکیوریتی پرینتینگ (Minting and Security Printing (KOMSCO)) وارد همکاری شده تا از این فناوری امنیتی مبتنی بر اپتیک برای محصولات واقعی استفاده کند. پس از آن، انتظار می‌رود این فناوری برای توسعه یک صفحه نمایش مبتنی بر ماکرومولکول هیدروژل که به محرک‌های خارجی مانند گرما، اسیدیته (pH) و آلودگی پاسخ می‌دهد، استفاده شود.