قالب‌های صنعتی حاوی گرافن دو برابر طول عمر بیشتر دارند

هایدال و پرودرایو کامپوزیتس پس از آزمایش روی قطعات تقویت‌شده با گرافن نشان دادند که استفاده از گرافن توانسته است عمر قطعات را افزایش دهد. آن‌ها از گرافن برای تقویت قالب‌های تولید قطعات استفاده کردند.

شرکت هایدال (Haydale) پس از آزمایش‌های میدانی گسترده روی ساختارهای حاوی گرافن، به نتایج جالب توجهی رسیده است. این آزمایش‌ها نشان داد که قالب‌های ساخته شده با کامپوزیت‌های گرافنی بیش از دو برابر استحکام نسبت به نمونه‌های رایج دارند.

با استفاده از فناوری HDPLAS شرکت هایدال، گرافن عامل‌دار به رزین اپوکسی با عملکرد بالا اضافه می‌شود و سپس بر روی یک فیبر کربن تقویت‌کننده مناسب قرار گرفته و در نهایت برای استفاده در تولید ابزار از آن استفاده می‌شود.

ماده تقویت‌شده با گرافن به منظور استفاده در تولید ابزار کامپوزیتی مقرون به صرفه با عمر طولانی، کیفیت سطح بهبود یافته و هدایت حرارتی افزایش یافته طراحی شده است.

کار با یک سازنده قطعات کامپوزیت در انگلستان یعنی شرکت پرودرایو کامپوزیتس (Prodrive Composites Ltd) از دو سال پیش آغاز شده و آزمایش روی این ساختارها با کمک این شرکت انجام شده است. نتایج به‌دست آمده در این آزمایش‌ها رضایت‌بخش بوده است.

مت بردنی، مدیر توسعه کسب و کار شرکت پرودرایو کامپوزیتس می‌گوید: «ما قطعات را با روش استاندارد و همچنین با کمک فناوری‌نانو تولید کردیم و می‌توانیم با اطمینان بگوییم که مواد هایدال بیش از ۵۰۰ قطعه را بدون هیچ گونه خراب شدن سطح قالب تحویل داده است. با استفاده از نسخه استاندارد، تقریباً ۲۵۰ قطعه قابل تولید است و بعد از آن لازم است که قالب تعویض شود.»

کیث برودبنت می‌گوید: «کامپوزیت‌های تقویت‌شده با الیاف در حال استفاده در حوزه‌هایی نظیر هوافضا و خودروسازی هستند. این کاربرد وسیع نشان‌دهنده این واقعیت است که گرافن عامل‌دار ما می‌تواند عمر ابزارها و قطعات را به‌طور قابل توجهی افزایش دهد، که به معنای صرفه جویی قابل توجهی در هزینه برای تولیدکننده و کاربر نهایی خواهد بود.»

نکته مهم این است که برای استفاده از گرافن به منظور تقویت ساختارها، نیازی به تغییر در فرآیند استاندارد فعلی صنعت نیست.