ممکن است عمر باتری‌های تلفن همراه تا ۹ سال افزایش یابد!

باتری‌های تلفن همراه با طول عمر تا سه برابر بیشتر از فناوری امروزی می‌تواند به لطف نوآوری مهندسان دانشگاه RMIT واقعیت داشته باشد.

این تیم می‌گوید، به جای اینکه باتری‌ها را بعد از دو یا سه سال تعویض کنیم‌، می‌توانیم باتری‌های قابل بازیافت داشته باشیم که تا نه سال کار می‌کنند، این کار با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا برای از بین بردن زنگ‌زدگی که باعث مهار عملکرد باتری می‌شود، امکان‌پذیر خواهد شد.

تنها ۱۰٪ از باتری‌های مستعمل، برای بازیافت در استرالیا جمع‌آوری می‌شوند که طبق استانداردهای بین‌المللی کم است. ۹۰‌٪ باقیمانده باتری‌ها به محل دفن زباله می‌روند یا به‌طور نادرست دفع می‌شوند و این موضوع باعث آسیب قابل توجهی به محیط زیست می‌شود.

هزینه بالای بازیافت لیتیوم و سایر مواد از باتری‌ها مانع اصلی استفاده مجدد از این موارد است، اما نوآوری این تیم می‌تواند به رفع این چالش کمک کند.

این تیم در حال کار با نانوموادی به نام Mxene است که به گفته آن‌ها یک جایگزین جالب برای لیتیوم باتری‌ها در آینده می‌تواند باشد.

لسلی یو، استاد برجسته مهندسی شیمی گفت که Mxene مشابه گرافن با هدایت الکتریکی بالا است. یو از دانشکده مهندسی RMIT گفت: «MXENEها بسیار کاربردی هستند و مسیر را برای طیف کاملی از کاربردهای ممکن در آینده باز می‌کنند.»

وی گفت که چالش بزرگ استفاده از MXENE این بود که به راحتی زنگ می‌زد و به همین دلیل هدایت الکتریکی آن دچار تغییر می‌شد و همین امر استفاده از آن را محدود می‌کرد.»

یو گفت: «برای غلبه بر این چالش، ما کشف کردیم که امواج صوتی با فرکانس خاصی زنگ‌زدگی را از Mxene حذف کرده و آن را به حالت اصلی خود نزدیک می‌کند.»

وی گفت که نوآوری این تیم می‌تواند یک روز به احیای باتری‌های Mxene هر چند سال یکبار کمک کند و طول عمر آن‌ها را تا سه بار تمدید نماید.

حسین علیجانی، نویسنده اصلی مقاله مربوط به این پروژه گفت: «بزرگترین چالش استفاده از Mxene زنگ زدگی است که در یک محیط مرطوب یا در هنگام تعلیق در محلول‌های آبکی روی سطح آن شکل می‌گیرد. اکسید سطحی بسیار نازک‌تر از موهای انسان است. در این کار، ما نشان می‌دهیم که قرار دادن یک فیلم اکسید شده Mxene در ارتعاشات با فرکانس بالا فقط برای یک دقیقه، زنگ‌زدگی را روی فیلم حذف می‌کند. این روش ساده اجازه می‌دهد تا عملکرد الکتریکی و الکتروشیمیایی آن بازیابی شود.»