افزایش دوام جاده‌ها به کمک فناوری نانو

شرکت هندی صنایع زایدکس (Zydex Industries)، راهکاری نانویی برای ایجاد جاده‌هایی بادوام توسعه داده است. این محصول جدید می‌تواند در برابر ترک‌خوردگی جاده‌ها تحت بارهای ترافیکی سنگین و چرخه‌های آب‌و‌هوایی مقاومت نموده و با افزایش طول عمر جاده‌ها، نیاز به تعمیر و نگهداری‌های دوره‌ای سریع و صرف هزینه‌های کلان راهداری را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد.

به کمک دستاورد جدید زایدکس، فناوری نانو نوید تغییر چهره جاده‌های هند را می‌دهد. این محصول که «Zycotherm» نام دارد، بر پایه فناوری نانو سیلان بوده و می‌تواند مقاومت جاده‌ها در برابر ایجاد ترک را بهبود بخشد. زایدکس برای ایجاد جاده‌هایی عاری از چاله‌ و ترک‌، از نانوپلیمرها و سیلان به دلیل خاصیت ضد  ورقه‌ای شدن و مقاومت بالا در برابر آسیب‌های ناشی از رطوبت استفاده نموده است.

زایدکس سنگدانه‌ها را ضد آب نموده و به این ترتیب لایه‌ای پوست مانند ایجاد می‌کند که در برابر آب مقاوم بوده و از ایجاد چاله‌ها جلوگیری می‌کند. در فرآیندی دیگر، استفاده از سیلان و نانو پلیمر همراه با مقدار کمی سیمان، جاده‌ها را مستحکم و در عین حال انعطاف‌پذیرتر می‌کند.

گفتنی است که طیف وسیعی از افزودنی‌های سیمانی توسعه یافته توسط زایدکس، کاهش نیاز به آب را به دنبال داشته و در نتیجه علاوه بر بهبود چگالی بتن، کاهش ترک خوردگی در جاده‌های نسل بعدی را نیز ممکن می‌نمایند.

آجی رانکا (Ajay Ranka)، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل زایدکس در خصوص محصول جدید این شرکت ابراز داشته: «ما در زایدکس در حال پرورش چشم‌اندازی برای توسعه جاده‌های بزرگراه مانند در سطح روستایی و شهری هستیم. اولویت ما توسعه فناوری‌های جدید و مؤثرتر برای ایجاد شبکه‌های جاده‌ای با کیفیت بالا در سراسر کشور است. مهندسان در همه جهان مشتاقانه به دنبال استفاده از فناوری‌هایی هستند که می‌توانند با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه به پیاده‌‌سازی روسازی‌های دائمی کمک کنند. دستیابی به چنین هدف بلندپروازانه‌ای مستلزم بازاندیشی بسیاری از جنبه‌های اساسی چگونگی ساخت جاده‌ها در ۵۰ سال گذشته و علت اصلی شکست آن‌ها است.»