تاسیس یک شرکت برای تجاری‌سازی آئروژل‌های سبک

شرکت آئروژل کور، مواد عایق فوق‌العاده کم سبک ساخته است که کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد. این شرکت در حال تجاری‌سازی این فناوری است.

شرکت آئروژل کور (Aerogel Core) که از دانشگاه بث اسپین‌آف شده است، نسل جدیدی از مواد عایق را برای استفاده در صنایع هوافضا و خودرو ارائه کرده است. آئروژل‌های مبتنی بر گرافن این شرکت می‌توانند برای عایق صوتی و محافظت از گرما استفاده شوند.

تیمی از مهندسین دانشگاه بث این شرکت جدید را در زمینه  آئروژل‌های فوق‌العاده سبک تاسیس کرده‌اند که می‌تواند به‌عنوان مواد ضد صدا و محافظت از گرما برای صنایع هوافضا و خودرو استفاده شود.

بنیاد نوآوری بریتانیا (Innovate UK) از این تیم حمایت مالی کرده است تا این شرکت را برای تجاری‌سازی آئروژل‌های نوآورانه و سازگار با محیط زیست، که مواد متخلخل مصنوعی هستند یاری کند. این محصول قرار است با جایگزین شدن به جای ترکیبات مایع که معمولاً در ژل‌هایی به کار می‌روند، به توسعه محصولات کاراتر کمک کند.

این تیم برای استفاده از گرافن برای تولید آئروژل‌هایی که شکل و استحکام آن‌ها را حفظ می‌کنند، بدون اینکه ساختار ژل فروپاشی کند، راهی پیدا کرده است.

همچنین  در کنار خاصیت آکوستیک قابل تنظیم، این آئروژل‌های بسیار سبک دارای خواص عملکردی دیگری مانند محافظت از تداخل حرارتی، آتش و الکترومغناطیسی هستند. ترکیب ویژگی‌های صوتی قابل تنظیم با سایر خصوصیات، ماده‌ای را فراهم می‌کند که می‌تواند در بسیاری از بخش‌های صنعتی تأثیر زیادی داشته باشد.

به طور خاص، این ماده از ویژگی‌های مناسب برای برنامه‌های مهندسی  بخش هوافضا برخوردار است و بهترین خواص آکوستیک را برای یک ماده با چگالی فوق العاده کم ایجاد می‌کند.

میشل میو و همکار پژوهش جیان پیرو مالفنسه فیرو از گروه مهندسی مکانیک دانشگاه بث، از برنامه Innovate UK ICURE (نوآوری و تجاری سازی تحقیقات دانشگاه) بودجه دریافت کرده‌اند.

جیان پیرو مالفنسه فیرو می‌گوید: «محاسبات اولیه نشان می‌دهد که برای یک ناوگان با ۲۸۰ هواپیما، مانند British Airways، احتمالا  ۳۰-۹۰ تن کاهش در انتشار CO2 در سال با استفاده از مواد ما به وجود می‌آید که این موضوع به دلیل کاهش وزن مواد تا ۵۰ ٪ است.

وی گفت: «کاهش وزن برای صنعت هوافضا یک موضوع اساسی است. ما مشتاقانه منتظر تجاری‌سازی فناوری و اثبات مقیاس‌پذیری روند تولید خود هستیم.»

پروفسور میشل میو می افزاید: «بودجه‌ای که ما از Innovate UK دریافت کرده‌ایم ، ثابت می‌کند که تحقیقات ما فقط در محدوده مقیاس آزمایشگاه نبوده، بلکه دارای کاربرد در دنیای واقعی است و از همه مهمتر، به جامعه نیز کمک می‌کند. اکنون که قصد داریم به بازارهای دیگر مانند عایق خودرو، حوزه دریایی و آکوستیک برسیم، بیشتر از اهداف دولت برای ایجاد محیط سبزتر حمایت می‌کنیم.»