دومین تجربه تجاری‌سازی مشترک داروی حاوی نانوذرات آلبومین

شرکت ان‌اس بایوساینس با انعقاد قراردادی با شرکت بوریانگ به دنبال تجاری‌سازی نانوداروی ضدسرطان حاوی آلبومین است. این دو شرکت چند سال قبل نیز قرارداد مشابهی را برای توسعه نوعی دیگری از نانوذرات دارویی منعقد کرده بودند.

شرکت ان‌اس بایوساینس (SN bioscience) و شرکت داروسازی بوریانگ (Boryung) قرارداد انتقال و توسعه فناوری تولید داخلی برای داروی ضد سرطان نانوذرات آلبومین (نام کد: SNA-001) که توسط ان‌اس بایوساینس برای اولین بار در کره‌جنوبی و چهارمین بار در جهان ساخته شده است، امضا کردند.

براساس این قرارداد، بوریانگ برای “SNA-001” حقوق تولید و توزیع انحصاری در کره‌جنوبی را خواهد داشت. ان‌اس بایوساینس با توجه به مرحله توسعه، حق امتیاز دریافت می‌کند. ان‌اس بایوساینس همچنین در فوریه ۲۰۲۱ برای SNB-101 ، یک داروی جدید نانوذرات پلیمری، توافق‌نامه توزیع داخلی با بوریونگ را امضا کرد و انتظار دارد که انواع مختلفی از همکاری‌ها در زمینه داروهای ضد سرطان در آینده باشد.

“SNA-001” محصولی است که به‌طور الکترواستاتیک داروهای ضد سرطان سمی را با استفاده از آلبومین موجود در خون انسان، به‌عنوان حامل دارو به آلبومین متصل می‌کند.

آلبومین به عنوان حامل مورد مطالعه قرار گرفته است که داروهای مختلفی را از طریق پیوندهای الکترواستاتیک یا شیمیایی با زیست سازگاری عالی در خون منتقل می کند. با وجود مزایایی که دارد، در مقیاس تجاری چالش‌هایی برای استفاده از این فناوری وجود داشته است. فقط چند شرکت در سراسر جهان، مانند Teva ، تا به امروز موفق به تولید در مقیاس انبوه شده‌اند.

SNA-001 در مطالعات غیر بالینی اثربخشی عالی در مدل‌های حیوانی مبتلا به سرطان جامد نشان داده است. در توصیف رفتار داخل بدن نانوذرات، برای شاخص‌های ارزیابی کلیدی مانند غلظت داروهای آزاد و محصور شده و تجمع دارو در اندام‌های اصلی مناسب بود.

براساس موارد فوق، ان‌اس بایوساینس در حال بحث و گفتگو در مورد انتقال فناوری با شرکت‌های پیشرو دارویی در آمریکا، ژاپن و اروپا است. این شرکت همچنین قصد دارد در نیمه دوم سال جاری فاز تجاری‌سازی را برای دو تا سه داروی ضد سرطان حاوی نانوذرات جدید ثبت کند.

ان‌اس بایوساینس یک شرکت نانوزیست‌فناوری است که در ماه مه ۲۰۱۷ تأسیس شده تا از طریق تحقیق و توسعه سیستم تحویل دارویی که متخصص داروهای ضد سرطان است را ارائه کند. از ابتدای تأسیس، در حال توسعه نانولیپوزوم‌ها و ناقل دارویی حاوی نانوذرات است.