رونمایی از دستگاه ژنراتور هیدروژن سبز مبتنی بر نانوذرات

شرکت سان‌هیدروژن (SunHydrogen) از نسخه بزرگتر اولین ژنراتور هیدروژن سبز مبتنی بر نانوذرات در جهان رونمایی می‌کند.

این نمونه اولیه در حال حاضر تنها دستگاه تولید هیدروژن مبتنی بر نانوذرات در نوع خود است که مولکول‌های آب را با استفاده از انرژی خورشید به هیدروژن و اکسیژن سبز با خلوص بالا تقسیم می‌کند.

فناوری نانوذرات شرکت سان‌هیدروژن به طور مستقیم از بارهای الکتریکی ایجاد شده توسط نور خورشید برای تولید هیدروژن هنگام تابش خورشید استفاده می‌کند. این نمونه اولیه همچنین برای پشتیبانی از عملکرد ۲۴ ساعته طراحی شده است حتی اگر خورشید چندان زیاد نباشد. زمانی که خورشید نمی‌تابد، این دستگاه می‌تواند کاتالیزور و مجموعه یکپارچه‌سازی غشا را با استفاده از برق شبکه تجدیدپذیر از منابع بادی یا برق آبی تامین انرژی کند.

مدل قبلی در مقیاس کوچک این شرکت، که در دسامبر سال ۲۰۲۲ ارائه شد، به گونه‌ای طراحی شده است که یک ژنراتور هیدروژن مبتنی بر نانوذرات برای آزمایش در یک محیط کنترل شده متناسب باشد.

دکتر سید موبین، مدیر ارشد علمی شرکت سان‌هیدروژن گفت: «این پانل در مقیاس بزرگتر ما را یک قدم به تولید پانل‌های هیدروژن در مقیاس تجاری نزدیک می‌کند.»

محفظه پانل از مواد سبک وزن، پایدار و مدولار ساخته شده است که به راحتی برای تولید انبوه مقیاس‌پذیر است. علاوه بر این، این طراحی امکان استفاده موثر از نور خورشید را برای به حداکثر رساندن تولید هیدروژن در طول روز با حداقل مصرف آب فراهم می کند. وی افزود: «این دستگاه دقیقاً مانند یک پنل خورشیدی از چندین سلول تشکیل شده است»

تیم علمی شرکت سانهیدروژن در حال حاضر در تلاش است تا با افزایش نسبت سطح ژنراتور هیدروژن به پانل و همچنین اندازه کلی پانل، میزان تولید هیدروژن را در هر پنل افزایش دهد. این شرکت همچنین در تلاش است تا از طریق توافق خود با آزمایشگاه ملی انرژی تجدیدپذیر (NREL) و همچنین با شریک صنعتی خود Inredox و آزمایشگاه Singh در دانشگاه میشیگان، بهره وری کلی انرژی خورشیدی به هیدروژن را بهبود بخشد. این شرکت در تلاش است تا ثبات کلی ژنراتورهای هیدروژن را بهبود بخشد.

سانهیدروژن در حال توسعه یک فناوری نوآورانه و کم هزینه برای تولید هیدروژن تجدیدپذیر با استفاده از نور خورشید و آب است. برخلاف سوخت‌های هیدروکربنی، مانند نفت، ذغال‌سنگ و گاز طبیعی که درصورت استفاده از آن‌ها دی‌اکسیدکربن و دیگر آلاینده‌ها تولید و وارد اتمسفر می‌شود، استفاده از سوخت هیدروژن باعث تولید آب خالص به‌عنوان محصول جانبی می‌شود. با بهینه‌سازی دانش الکترولیز آب در مقیاس‌ نانو، نانوذرات توسعه داده شده در این شرکت با تقلید از فتوسنتز، نور خورشید را برای جداسازی هیدروژن از آب استفاده کرده و هیدروژن تجدیدپذیر و سازگار با محیط‌زیست تولید می‌کند. سانهیدروژن با استفاده از روشی ارزان قیمت، هیدروژن تجدیدپذیر تولید می‌کند و قصد دارد تا هیدروژن تجدیدپذیر تولید شده را برای استفاده در وسایل نقلیه الکتریکی مجهز به پیل سوختی عرضه کند.