هورمون تیروئید می‌تواند برای درمان چاقی استفاده شود

با محصور کردن هورمون تیروئید درون نانوذرات، محققان موفق شدند که به صورت هدفمند این هورمون‌ها را به بافت چربی بدن برسانند.

یک تیم تحقیقاتی از دانشکده پزشکی LKS ، دانشگاه هنگ‌کنگ (HKUMED) هورمون تیروئید (TH) محصور شده در نانوذرات تولید کرده‌اند. برای این کار آن‌ها یک نوع پپتید استفاده کردند، که به طور انتخابی TH را به بافت‌های چربی منتقل می‌کند. این امر با غلبه بر عوارض جانبی شدید ناشی از تجویز سیستمیک، امکان‌درمان چاقی را با TH فراهم می‌کند.

چاقی عاملی برای بیماری‌های مزمن و خطرناک در زندگی مانند دیابت و اختلالات قلبی عروقی و عصبی است. TH یک هورمون مشهور با پتانسیل درمانی برای چاقی است. با این حال، با وجود تلاش‌های تحقیقاتی عظیم در دهه‌های گذشته، کارآزمایی‌های بالینی نتوانسته‌اند مزایای بالینی آشکار مصرف سیستمیک این هورمون را در مورد کاهش وزن در افراد چاق نشان دهند.

علاوه بر این، به دلیل بیان گسترده گیرنده‌های TH، تجویز سیستمیک TH اغلب منجر به اثرات جدی در اندام‌های متعدد، از جمله تاکی کاردی، حمله قلبی، تحلیل رفتن عضلات و پوکی استخوان می‌شود. تصور می‌شود عضلات اسکلتی و بافت‌های چربی دو ارگان هدف اصلی برای این هورمون هستند. با این حال، این که آیا تحویل انتخابی TH به بافت‌های چربی برای القاء کاهش وزن کافی است، نامشخص است.

این تیم تحقیقاتی نانوذرات حاوی TH را ایجاد کرده‌اند که با یک پپتید، هومپوز برای تحویل انتخابی TH به بافت‌های چربی اصلاح شده است. نکته قابل توجه این است که، محققان دریافتند که تحویل هدفمند چربی TH از نظر درمان سیستمیک در کاهش چاقی و عوارض متابولیک مرتبط با آن بسیار قدرتمندتر است، بدون اینکه تأثیر منفی بر سایر بافت‌های غیر لیپیدی داشته باشد.

این مطالعه نشان داد که درمان هدفمند روی بافت چربی می‌تواند چربی سفید “بد” را به چربی قهوه‌ای “خوب” تبدیل کند، در حالی که درمان سیستمیک با هورمون‌ تیروئید به‌دلیل سرکوب اعصاب سمپاتیک امکان القاء “قهوه‌ای شدن” چربی سفید را ندارد. علاوه بر این، این تیم تحقیقاتی یافته‌های غیر منتظره‌ای را نشان داد که تحویل هدفمند چربی TH به‌طور مؤثر باعث کاهش فشار خون بالا و آترواسکلروز، می‌شود که دلیل عمده بیماری عروق کرونر و سکته مغزی است.

زو آیمین از محققان این پروژه می‌گوید: «این اولین مطالعه اثبات مفهوم است که نشان می‌دهد تحویل هدفمند با استفاده از نانوذرات حاوی TH به بافت چربی یک داروی مؤثر و ایمن برای درمان چاقی و عوارض قلبی مرتبط با آن است.»