با نانومواد، PCR پنج دقیقه‌ای جواب می‌دهد!

محققان فناوری PCR بسیار سریعی را توسعه دادند که با استفاده از نانومواد می‌تواند در مدت زمان ۵ دقیقه نتایج را ارائه دهد.

فناوری PCR یک فناوری تشخیص مولکولی است که اسیدهای نوکلئیک هدف را با تقویت مقدار DNA تشخیص می‌دهد. این پیشرفت چشمگیر در زمینه علوم زیستی از زمان توسعه در سال ۱۹۸۴ به وجود آمده است.

این فناوری اخیراً به دلیل همه‌گیری کرونا برای عموم مردم آشنا شده است، زیرا PCR می‌تواند اسیدهای نوکلئیک ویروس کرونا را شناسایی کند. با این حال، به دلیل ماهیت فنی آزمون PCR، نتایج را نمی‌توان بلافاصله تحویل داد. حداقل یک تا دو ساعت برای آزمایش زمان نیاز است زیرا به چرخه دمای مکرر نیاز دارد.

تیم تحقیقاتی دکتر سانگ کیونگ کیم و دکتر سونگوون یونگ در انستیتوی علوم و فناوری کره (KIST) اعلام کردند که یک فناوری PCR بسیار سریع را توسعه داده اند. با استفاده از نانومواد فتوترمال، PCR Ultrafast در مقایسه با زمان لازم برای آزمایش موجو  ،زمان آزمایش را ۱۰ برابر کاهش می‌دهد. این روش جدید در پنج دقیقه با عملکرد تشخیصی برابر با روش تست موجود انجام می‌شود.

نانومواد فتوترمال بلافاصله پس از قرار گرفتن در معرض تابش نور، گرما ایجاد می‌کند. به همین ترتیب، نانومواد فتوترمال به سرعت دما را افزایش می‌دهند، اما حفظ عملکرد به دلیل ثبات کم آن‌ها دشوار است. تیم تحقیقاتی KIST یک کامپوزیت پلیمری ایجاد کرده است که از نظر فیزیکی دارای نانومواد فوتوترمال است و می‌تواند بر بی ثباتی آنها غلبه کند.

آنها با استفاده از این مواد در یک سیستم PCR، با موفقیت یک سیستم PCR جمع و جور را بدون صفحه گرمایشی توسعه داده‌اند. علاوه بر این‌، آن‌ها یک فناوری تشخیصی چندگانه را پیاده‌سازی کردند که چندین ژن را به‌طور همزمان تشخیص می‌دهد، و این امکان را برای تشخیص چندین نوع از انواع نسخه‌های کرونا در یک واکنش واحد فراهم می‌کند.

سانگ کیونگ کیم اظهار داشت: «از طریق تحقیقات بیشتر، ما قصد داریم امسال فناوری توسعه یافته Ultrafast PCR را کوچک سازی کنیم‌، تا دستگاهی را ارائه کنیم که بتواند در هر نقطه مورد استفاده قرار گیرد. ضمن حفظ قدرت PCR به عنوان یک روش تشخیصی دقیق، راحتی آن را افزایش خواهیم داد. انتظار داریم این فناوری به یک دستگاه تشخیصی دقیق تبدیل شود که می‌تواند در کلینیک‌های محلی‌، داروخانه‌ها و حتی در خانه مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این، فناوری PCR یک فناوری تشخیص مولکولی جهانی است که می‌تواند برای بیماری‌های مختلف به غیر از بیماری‌های عفونی نیز به کار رود.