گیاهان از پساب‌ها، ذرات باارزش مثل طلا و نقره را استخراج می‌کنند!

با استفاده از روشی به نام فیتوماینینگ، محققان بخش صنعتی و دانشگاهی اسکاتلند در تلاش برای استخراج نانوذرات با ارزش نظیر طلا و نقره موجود در پساب‌ها هستند.

یافته‌های اخیر محققان اسکاتلندی نشان داد که می‌توان از گیاهان برای بازیابی نانوذرات فلزی استفاده کرد. در واقع به جای فرآیندهای پیچیده شیمیایی، گیاهان به کمک محققان می‌آیند تا از پساب‌ها یا محیط‌های مختلف، اقدام به بازیابی عناصر با ارزش کرد.

این یافته‌ها مربوط به یک پروژه ۳۷۵،۰۰۰ پوندی برای یافتن جایگزین گیاهی برای بازیابی نانوذرات طلا، نقره و مس از زباله‌های معدنی است.

این پروژه، به رهبری کالج روستایی اسکاتلند (SRUC) انجام شده که در آن از یک روش گیاهی به نام فیتوماینینگ (Phytomining) بهره‌برداری می‌شود، جایی که گیاهان یون‌های فلزی را از طریق ریشه‌های خود جذب می‌کنند و با یک رویکرد بیوتکنولوژیکی پیشرفته بازیابی نانوذرات فلزی حاصل از زباله‌ها انجام می‌شود.

با پشتیبانی از تخصص دانشگاه‌های یورک، ادینبورگ و ناتینگهام و دو بازیکن اصلی در صنعت معدن و فناوری نانو یعنی منابع اسکاتگولد و ذرات پرومته، محققان از گیاهان بومی انگلستان برای بازیابی نانوذرات فلزی مانند طلا، نقره و مس استفاده می‌کنند که از معدن Cononish در نزدیکی Tyndrum به دست آمده است.

هنگامی که گیاهان برای بازیابی نانوذرات تحت پردازش زیست توده پیشرفته قرار گرفتند، این تیم پتانسیل استفاده از زباله‌ها را برای تبدیل به بیوگاز یا سایر زیست‌محصولات بررسی می‌کند.

این پروژه دانش بی سابقه‌ای در مورد استفاده از فیتوماینینگ برای تولید نانوذرات بیوژنیک از ضایعات غنی از فلز ایجاد می‌کند و ارزیابی پتانسیل آن‌ها در بخش‌های صنعتی، کشاورزی، زیست محیطی و زیست پزشکی را انجام می‌دهد.

علاوه بر این، توسعه بیوتکنولوژی جدید برای پشتیبانی از بخش تحقیق و توسعه و طراحی زیست‌محصولات با ارزش بالا از زیست توده زباله‌ای برای تولید در مقیاس تجاری را امکان‌پذیر می‌کند.