خودتمیزشوندگی پنل‌های خورشیدی به کمک پوشش‌های نانویی

یک شرکت نانویی راهکاری نوآورانه برای تمیزکردن پنل‌های خورشیدی ارائه نموده است. نانوویو (Nanoveu) که یک شرکت استرالیایی است، پوشش نانویی چند منظوره‌ای برای صفحات خورشیدی توسعه داده که هم برای آب‌وهوای خشک و هم برای آب‌وهوای مرطوب مناسب بوده و می‌تواند از جمع شدن گرد و خاک و ایجاد جلبک در سطح پنل‌های فوتوولتائیک جلوگیری به عمل آورد.

پوشش خودتمیزشونده نانوویو، یک پوشش آبگریز نانویی است که ضمن کاهش هزینه‌های تمیز کردن پنل‌های خورشیدی در محیط‌های خشک و مرطوب، تخریب و کاهش طول عمر این پنل‌ها در نتیجه شرایط محیطی را هم کاهش می‌دهد. این شرکت در بیانیه‌ای اعلام داشته: «ما به صورت موفقیت‌آمیزی محصولات محافظ خود را توسعه داده‌ایم. پوشش جدید، یک پوشش سخت، ضدمیکروب، ضدجلبک، آنتی‌استاتیک و هیدروفیل است که می‌تواند از خودش محافظت نماید.»

این پوشش شفاف که در رده محصولات ضدویروسی نانوویو قرار دارد، در ابتدا برای مهار رشد جلبک‌ها و گلسنگ‌ها در پنل‌های خورشیدی طراحی شد. رشد جلبک، مسئله اصلی برای سیستم‌های خورشیدی مستقر در شرایط گرمسیری است که در صورت عدم کنترل، می‌تواند منجر به اتلاف بیش از ۲۶ درصدی ظرفیت تولید انرژی ماژول گردد. این شرکت علاوه بر جلوگیری از رشد جلبک، خواص آبگریز و ضد استاتیک را نیز تقویت نموده و از پنل‌های خورشیدی در برابر ماسه، خاک و سایر آلودگی‌هایی که می‌توانند به سطح سلول‌های خورشیدی بچسبند، محافظت می‌نماید.

آلفرد چونگ (Alfred Chong)، مدیرعامل نانوویو در خصوص محصول جدید می‌گوید: «خصوصیات خود تمیزشوندگی این پوشش، به معنای پاک کردن همه آلاینده‌ها با کمک آب باران است. بر خلاف پوشش‌های ضدآب، اثر آبگریز زاویه قطرات آب را کاهش داده و امکان نفوذ در زیر آلاینده‌ها را فراهم می‌کند. بقایای آنتی‌استاتیک و با اندازه ذرات بزرگتر مانند خاک و شن و ماسه نیز به کمک این پوشش به راحتی از سطح حذف می‌شوند. ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این پوشش‌ها، آن‌ها را به عنوان راه حلی خود تمیزکننده برای سیستم‌های خورشیدی در هر دو نوع آب‌و‌هوای مرطوب و خشک مناسب می‌کند. با این پیشرفت جدید و منحصر‌به‌فرد، ما در جهت ایجاد یک راه حل جذاب برای تقویت عملکرد سیستم‌های خورشیدی در سراسر جهان تلاش می‌کنیم.»

گفتنی است که بر اساس اعلام برنامه فوتوولتائیک آژانس بین‌المللی انرژی (IEA-PVPS)، میزان هدررفت انرژی حاصل از ماژول‌های فوتوولتائیک در نتیجه نشست خاک بر روی پنل‌های خورشیدی، بالع بر ۳٫۲ میلیارد دلار در سال بوده و این یک مسئله مهم برای صنعت است. بر اساس اطلاعات ارائه شده، در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۳ تا ۴ درصد از هدررفت تولید انرژی جهانی از سلول‌های خورشیدی در نتیجه همین نشست خاک بوده است. بر این اساس، پیش‌بینی شده که خسارت ناشی از این پدیده در سال جاری به ۱۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

نانوویو در حال حاضر در حال آزمایش کارآیی محصول جدید در فیلیپین است که در آن حدود ۵۵ مگاوات پروژه تولید برق از انرژی خورشیدی در حال اجرا می‌باشد. این شرکت مدعی شده که این پوشش‌ها می‌توانند برای سایر برنامه‌ها، مانند کشتی‌ها و بدنه قایق‌ها که دائماً به ترمیم نیاز دارند نیز مورد استفاده قرار گیرد.