واکسن نانویی ساخته شده که از مادر به جنین منتقل می‌شود

محققان گزارش دادند که واکسن‌های mRNA تازه توسعه یافته علیه ویروس Zika و HIV-1 پاسخ‌های آنتی‌بادی قوی ایجاد می‌کنند که از خرگوش‌های باردار به فرزندان آنها منتقل می‌شوند. این نتایج از توسعه بیشتر پلتفرم واکسن Liontm/repna ، برای کمک به مادران و نوزادان به منظور محافظت در برابر انتقال بیماری از مادر به کودک پشتیبانی می‌کند.

موفقیت اخیر واکسن‌های mRNA در پاسخ به ویروس کرونا، کاتالیزوری شده برای توسعه واکسن های mRNA که سایر بیماری‌های عفونی را هدف قرار می‌دهد. سازمان غذا و داروی آمریکا واکسن mRNA را برای کودکان ۶ ماهه و بالاتر مجاز کرده است و یافته های اولیه در زنان باردار هیچ ضرر آشکاری را نشان نداده است. آمیت خندار از محققان شرکت شرکت اچ‌دی‌تی بیو (HDT Bio) می‌گوید: «جلوگیری از انتقال بیماری از مادر به کودک، هدف اصلی برای کاهش بار بیماری در نوزادان است.»

خندار با هرمان استاتس از دانشکده پزشکی دانشگاه دوک و نوح ساتر از انستیتوی تحقیقات کودکان سیاتل برای ارزیابی واکسن‌های خودسازی خودآموزی (REPRNA) همکاری کرد. محققان با استفاده از ویروس Zika و HIV-1 به‌عنوان اهداف بیماری مدل، واکسن‌هایی را با فرمولاسیون نانوذرات LIONTM روی خرگوش‌های باردار آزمایش کردند. این دو پاتوژن نقش مهمی در ایجاد عفونت در نوزادان پس از انتقال از مادر به کودک دارند.

فناوری تحویل اختصاصی LIONTM یک امولسیون نانوذرات روغن در آب پایدار است که بر خلاف فرمولاسیون نانوذرات لیپیدی، که RNA را محاصره می‌کند، به صورت الکترواستاتیک به اسیدهای نوکلئیک متصل می‌شود و از آن محافظت می‌کند. از آنجا که LIONTM مستقل از repRNA ذخیره می‌شود، دارای قابلیت‌های پلاگ‌اند‌پلی است و امکان ارزیابی سریع سازه‌های جدید واکسن را امکان‌پذیر می‌کند.

نتایج نشان داد که ایمن‌سازی مجدد با یک دوز نسبتاً زیاد به خوبی تحمل می‌شود و هیچ تأثیر مضری بر بیمار ندارد. واکسن‌های LionTM/reprNA همچنین باعث ایجاد پاسخ آنتی‌بادی خاص آنتی‌ژن در خرگوش‌های باردار بزرگسالان شد که به جنین در رحم منتقل شده‌اند.

محققان همچنین دریافتند که زمان واکسیناسیون مادر برای به حداکثر رساندن انتقال آنتی‌بادی بسیار مهم است و واکسیناسیون بعدی در نوزادان در مقایسه با عدم واکسیناسیون، سطح آنتی‌بادی بالا را حفظ کرده است.