نتایج مثبت تست‌های انجام شده روی ماسکی که نانوپوشش آنتی‌باکتریال دارد

شرکت کانادایی زنتک از نتایج مثبت تست‌های انجام شده روی ماسک‌های حاوی پوششی به نام Zenguard خبر داد که می‌تواند به سلامت کادر درمان و بیماران برای جلوگیری از شیوع بیماری‌هایی با منشاء ویروس یا باکتری کمک کند.

زنتک (Zentek Ltd) یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه فناوری‌ نانو در کانادا، اعلام کرد که شرکت خدمات فنی استاندارد (SGS) به تازگی آزمایش‌هایی را برای تعیین میزان خاصیت ضد میکروبی و زمان لازم برای دستیابی به غیرفعال کردن باکتری‌ها و ویروس‌ها روی Zenguard انجام داده است. Zenguard پوششی است که روی سطح ماسک‌ها قرار داده می‌شود.

گرگ فنتون، مدیرعامل شرکت زنتک گفت: «هدف ما در زنتک از اوایل این همه‌گیر ایجاد فناوری بود که بتواند سلامت و ایمنی کارگران را بهبود بخشد. فناوری ضد میکروبی Zenguard ™ ما با ۹۹٫۹۹ ٪ راندمان تصفیه باکتریایی و ویروسی، سطح جدیدی از محافظت را برای پزشکان، پرستاران و کلیه ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی به ارمغان می‌آورد.»

آزمایش ضد ویروسی که توسط SGS انجام شده، نشان داده است که پارچه ماسک با روکش Zenguard بیش از ۹۹٫۹۹ ٪ اثربخشی ضد باکتریایی پس از ۱ ساعت را نشان می‌دهد که در آن ۲۶۰،۰۰۰ واحد تشکیل کلونی Escherichia Coli  (CFU) به زیر ۱۰۰ CFU کاهش می‌یابد. در نمونه‌های ماسک کنترل نشده ، ۱۲۰،۰۰۰ CFU از این نوع باکتری، در مدت ۱ ساعت به ۲٫۵ میلیون و در ۸ ساعت ۱٫۱ میلیارد باکتری رشد می‌کنند. ماسک با روکش Zenguard پس از ۱ ساعت در برابر H1N1 و ۹۹٫۷ ٪ و پس از ۸ ساعت، ۸۶٫۷ ٪ اثربخشی ضد ویروسی را نشان داد.

این کاهش معنی‌دار در بار باکتریایی و ویروسی ممکن است در کاهش بیماری‌های عفونی در محیط‌های پرخطر تأثیر داشته باشد.

در فضاهای سرپوشیده پرخطر، مانند بیمارستان‌هایی که پزشکان، پرستاران و سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و بیماران ماسک‌های جراحی دارند و روزانه در معرض باکتری‌ها و ویروس‌های خطرناک قرار می‌گیرند، این داده‌ها شواهد قانع‌کننده‌ای ارائه می‌دهد مبنی بر اینکه ماسک دارای روکش Zenguard می تواند ارائه‌دهنده محافظت بیشتر با خصوصیات ضد میکروبی قوی باشد.

کاهش رشد باکتری‌ها و ویروسی در ماسک ممکن است در محافظت از پزشکان، پرستاران، سایر کارکنان بیمارستان و بیماران برای جلوگیری از بیماری عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی کمک کند.