همکاری دو شرکت استرالیایی برای استفاده از گرافن در سلول‌های خورشیدی

شرکت فرست گرافن (First Graphene) با گریتسل استرالیا (Greatcell Australia) در حوزه سلول‌های خورشیدی پروسکیتی حاوی گرافن وارد همکاری شد.

پروسکیت‌ها خانواده‌ای از مواد با ساختار بلوری منحصر به فرد هستند که برای بسیاری ازکاربردها پتانسیل بالایی دارند که برجسته‌ترین آن‌ها سلول‌های خورشیدی با قیمت کم است. گریتسل استرالیا یک کارخانه آزمایشی در نیو ساوت ولز ایجاد کرده و در مراحل پیشرفته آزمایش روی طیف وسیعی از سلول‌های خورشیدی پروسکیتی با تولید کنندگان در سراسر جهان قرار دارد. گریتسل قصد دارد خطوط تولید مدولار خود را در جعبه‌های ۴۰ فوتی قرار دهد، که برای مونتاژ آسانتر و کاهش تعداد مراحل تولید PSC در مقایسه با سلول‌های خورشیدی سیلیکون مناسب شود.

گفته می‌شود که گرافن به‌عنوان کلید تقویت بسیاری از ویژگی‌های PSCها است که در حال حاضر برای طیف گسترده‌ای از کاربردها جذاب است. گرافن می‌تواند عمر خدمات را بهبود بخشیده و امکان تولید پر سرعت محصولات را فراهم کند. علاوه بر این، به دلیل هدایت الکتریکی استثنایی گرافن و خصوصیات حرارتی آن، این ماده پتانسیل خوبی برای بهبود راندمان تبدیل انرژی دارد. گرافن همچنین برای حذف مواد خطرناک که در حال حاضر در ساخت سلول‌های خورشیدی پروسکیتی استفاده می‌شود، به کار گرفته شود.

علاوه بر این، پاول مونی، مدیرعامل گریتسل استرالیا گفت: «کامپوزیت‌های گرافنی و فرمولاسیون‌های توسعه یافته از طریق این همکاری نه تنها منجر به ارائه PSC با عملکرد بالا می‌شوند بلکه موجب بیش از ۸۰ ٪ کاهش در هزینه‌های مواد ورودی می‌شوند.»

وی می گوید: «این موضوع راه را برای گزینه‌های ارزان باز می‌کند که بدون تردید چنین راهکارهایی برای تولیدکنندگان الکترونیک جهانی بسیار جذاب خواهد بود.»

به گفته مایکل بل، مدیرعامل فرست گرافن، همکاری با کریتسل، فرصت قابل توجهی برای هر دو شرکت در این همکاری مشترک وجود دارد.

وی می گوید: «ما قصد داریم تا هر چه سریع‌تر به بررسی فناوری جدید PSC حاوی گرافن بپردازیم که می‌تواند راه را برای یک بازار جهانی قابل توجه به منظور پاسخ‌دهی به نیاز سلول‌های پروسکیتی با عملکرد بالا، باز کند.»