با پوشش نانویی، پروانه‌های کشتی کم‌صداتر می‌شوند، مصرف سوخت نیز کاهش می‌یابد

با امضاء قراردادی، پوشش‌های نانویی روی پروانه‌های ۲۵ کشتی اعمال می‌شود که علاوه بر کاهش مصرف سوخت، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلودگی صوتی را در محیط اقیانوسی کاهش می‌دهد.

شرکت نروژی استولت تانکرز (Stolt Tankers) سازنده تانکرهای شیمیایی که از زیرمجموعه‌های شرکت استولت-نیلسن است، با شرکت کانادایی نوآوری و فناوری گرافیتی (GIT) توافق نامه دو ساله امضا کرده است.

براساس این قرارداد، استولت تانکرز در طول سال ۲۰۲۳، از پوشش دریایی مبتنی بر گرافن خود موسوم به XGIT-Prop Git روی پروانه‌های ۲۵ کشتی استفاده می‌کند.

XGIT-Prop Git یک روکش پروانه مبتنی بر گرافن است که برای آزاد کردن رسوبات رشد کرده بر روی پروانه‌های کشتی و کاهش تعداد دفعات پولیش یا تمیز کردن پروانه طراحی شده است. همچنین راندمان پیشراننده پروانه را حفظ می کند و آسیب ناشی از کاویتاسیون را کاهش می‌دهد و در نتیجه باعث کاهش انتشار سر و صدا می‌شود.

خوزه گونزالس سلیس از مدیران شرکت استولت تانکرز می‌گوید: «این همکاری نشان دهنده تمرکز مداوم ما روی کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن است. ما پروژه‌های بلندپروازانه‌ای داریم و پوشش های پروانه GIT را به عنوان روشی ساده برای به کاهش مصرف سوخت و به حداقل رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌بینیم. صنعت حمل و نقل برای کمک به تغییر و تأثیر مثبت در اقیانوس‌ها  به شرکت‌هایی نوآور مانند GIT نیاز دارد. توافق ما با GIT به این معنی است که ما می‌توانیم از اقیانوس‌ها محافظت کنیم بدون اینکه کارآیی عملیاتی را به خطر بیاندازیم.»

وی گفت: «من شاید نتوانم به قدر کافی در مورد تیم استولت تانکرز و تمایل این شرکت برای دستیابی به اهداف پایداری بلندپروازانه بگویم. اما XGIT-Prop ما این تمایل را عملی می‌کند. این فناوری می‌تواند پیشرفت چشمگیر در راندمان سوخت ایجاد کرده و در عین حال اطمینان از حفظ اقیانوس‌هاسالم و پر جنب و جوش را به وجود آورد.»

در آوریل ۲۰۲۲، استولت تانکرز آزمایشی روی روکش پروانه گرافن GIT را به پایان رساند. این شرکت به کاهش قابل توجهی در مصرف سوخت اشاره کرد و متعاقباً این پوشش را به پنج کشتی دیگر اعمال کرد. پیش‌بینی می‌شود این پوشش باعث کاهش تأثیر سوخت و انتشار سر و صدا از کشتی‌های شرکت شود و به کاهش تأثیر زندگی  موجودات در زیر آب کمک کند در حالی که باعث راندمان سوخت بهبود یافته است.»