استارت‌آپ لهستانی از گرافن برای محافظت از ادوات الکترونیکی استفاده می‌کند

یک استارتاپ لهستانی به دنبال محافظت از دستگاه‌های الکترونیکی در برابر تداخل است و برای این کار به سراغ گرافن رفته است.

نانومی (Nanoemi) در حال کار بر روی توسعه، تولید، اعتبار سنجی و استفاده از گرافن خالص و با کیفیت بالا است. این شرکت در سال ۲۰۲۲ به عضویت پرچمداری گرافن پیوست و اکنون روی کامپوزیت‌هایی تمرکز دارد که می‌تواند مشکل تداخل الکترومغناطیسی (EMI) را کاهش دهد، پدیده‌ای که هنگام برخورد امواج الکترومغناطیسی با دستگاه‌های الکترونیکی به‌وجود آمده و باعث نقص یا اختلال در عملکرد می‌شود.

گرافن به دلیل ساختار منحصر به فرد و خصوصیات الکتریکی قادر به مسدود کردن EMI است. هنگامی که تابش الکترومغناطیسی با گرافن در تماس است، الکترون‌های موجود در مواد می‌توانند آزادانه حرکت کنند و انرژی اشعه را جذب کرده و آن را به گرما تبدیل کنند. این تبدیل انرژی الکترومغناطیسی به گرما، شدت تابش را کاهش می‌دهد و از دخالت آن در دستگاه‌های الکترونیکی جلوگیری می‌کند. گرافن همچنین می‌تواند به عنوان یک فیلتر عمل کند و باعث شود فرکانس‌های خاصی از تابش الکترومغناطیسی عبور کند در حالی که برخی از فرکانس‌ها مسدود هستند.

نانومی اثربخشی کامپوزیت‌های خود را در مسدود کردن تابش الکترومغناطیسی، با حداکثر ۷۰ دسی بل در هر ۱ میلی‌متر از ضخامت نمونه را نشان داده است. این امر باعث می‌شود فناوری آن‌ها به یک رقیب قدرتمند در برابر راه‌حل‌های سنتی مبتنی بر فلز که در حال حاضر بر بازار حاکم است، تبدیل شود.

فعالیت‌های تحقیق و توسعه نانومی منجر به سه درخواست ثبت اختراع شده است، یکی از درخواست‌ها به پتنت تبدیل شده است. دو مورد از آن‌ها مربوط به روش‌های تولید پوسته‌های گرافن است و یکی دیگر به روش تولید کامپوزیت مربوط می‌شود.

به لطف یک سرمایه‌گذاری انجام شده، این تیم ساخت اولین نمونه از کامپوزیت خود را در اوایل سال ۲۰۲۳ به طور کامل عملیاتی کرد. نانومی همچنین طی چند سال گذشته در چندین رویداد مرتبط با گرافن شرکت کرده و همکاری با شرکت‌های کلیدی در این بخش را آغاز کرده است.

کریزوستف جاکوبساک مدیرعامل نانومی گفت: «ما از پیوستن به جامعه تولیدکنندگان گرافن و توسعه‌دهندگان برنامه‌های گرافن هیجان‌زده شده‌ایم. ما امیدواریم که موقعیت خود را به عنوان یک شریک صنعتی قابل اعتماد و تأمین‌کننده محصولات با کیفیت نهایی توسعه دهیم.»