سرمایه‌گذاری برای تسریع تجاری‌سازی سامانه تحویل mRNA

شرکت سانوفی (Sanofi) برای پشتیبانی از تلاش‌های یک آزمایشگاه برای توسعه فناوری تحویل نسل بعدی RNA مسنجر، ۲۵ میلیون دلار در طی پنج سال به آزمایشگاه دانیل اندرسون در MIT اعطاء می‌کند. اندرسون، که استاد مهندسی شیمی و عضو انستیتوی تحقیقاتی سرطان یکپارچه و موسسه مهندسی پزشکی و علوم است، در آزمایشگاه خود از این بودجه برای توسعه فناوری تحویل واکسن‌های RNA استفاده می‌کند.

اندرسون می‌گوید: «RNA مسنجر از پتانسیل پزشکی بسیار زیادی برخوردار است، اما برای بهره‌گیری از گسترده‌ترین کاربرد آن، فناوری تحویل جدیدی لازم است. من هیجان‌زده‌ام که همکاری‌های دیرینه و تولیدی خود را با همکارانم در سانوفی در جهت ایجاد نسل بعدی درمانی mRNA و همچنین گسترش این کار به منظور ویرایش ژنوم ادامه دهم.»

آزمایشگاه اندرسون سال‌هاست که روی حامل‌های مواد، از جمله نانوذرات لیپیدی و ذرات پلیمری کار می‌کند. بخش عمده‌ای از کارهای اولیه وی در این حوزه توسط شرکت Shire Pharmaceuticals پشتیبانی شده، که بعداً پلت‌فرم درمانی mRNA آن برای تجاری‌سازی به شرکت ترانسلیت بیو (Translate Bio) فروخته شد. در سال ۲۰۲۱، ترانسلیت بیو توسط سانوفی خریداری شد و سانوفی با هدف تسریع در توسعه واکسن‌های mRNA و روش‌های درمانی برای انواع بیماری‌ها، مرکز تعالی mRNA را تأسیس کرد.

تحقیقات اندرسون منجر به ارائه چندین فرمولاسیون تحویل RNA شده است که در چند کارآزمایی بالینی در سانوفی برای انواع کاربردهای واکسن از جمله واکسن آنفولانزا RNA قرار دارند.

بیشتر واکسن‌های سنتی شامل میکروب‌های غیرفعال یا پروتئین‌های میکروبی هستند که می‌توانند پاسخ ایمنی را در بدن گیرنده القا کنند. از طرف دیگر واکسن‌های RNA از مواد ژنتیکی تشکیل شده‌اند که یک یا چند پروتئین ویروسی را رمزگذاری می‌کنند. پس از تزریق به گیرنده، سلول‌های میزبان شروع به تولید پروتئین مورد نظر می‌کنند و سیستم ایمنی بدن را برای تشخیص آن و ایجاد پاسخ ایمنی قوی در صورت مواجهه با ویروس آماده می‌کند.

RNA اگر به تنهایی تزریق شود، در بدن تخریب می‌شود، بنابراین تحقیقات زیادی در طراحی حامل‌هایی انجام شده است که می‌توانند از RNA محافظت کنند و به تحویل RNA به سلول‌ها کمک کنند تا بتواند قطعاتی از پروتئین‌های ویروسی را تولید کند. آزمایشگاه اندرسون سال‌ها صرف ایجاد نانوذرات لیپیدی کرده است که می‌توانند واکسن RNA را به طور مؤثر تحویل دهند. آن‌ها همچنین به طور گسترده برای ایجاد نانوذرات که می‌توانند RNA را به سیستم‌های مختلف اندام در بدن تحویل دهند‌، تلاش کرده‌اند.

به عنوان بخشی از این پروژه تازه تأمین مالی شده، اندرسون قصد دارد سیستم‌های جدیدی از نانوذرات لیپیدی را توسعه دهد که می‌توانند به روش‌های مختلفی از جمله از طریق تزریق و استنشاق تحویل داده شوند.

اندرسون همچنین قصد دارد ابزارهای جدیدی برای تحویل ویراستار ژنوم مبتنی بر CRISPR ایجاد کند، که با ترمیم یا جایگزینی ژن‌های ایجادکننده بیماری، پتانسیل درمان انواع بیماری‌ها را دارد.